Revolusjonerende «boksemat»

Gründerne bak: Vilde Regine Tellnes / Arve Førland Eide

PIONER: Vilde Regine Tellnes er en av to gründere bak Healthy EATS AS.

– Healthy EATS tilbyr sunn og bærekraftig «fast food» helt uten ventetid, og etterlater deg med et godt måltid, bedre samvittighet og mer tid, reklamerer gründer Vilde Regine Tellnes.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde 

I MARITIME omgivelser i Solheimsviken, bak skinnende vegger av glass, finner Etablerersenteret frem til et ungt og fremadstormende gründerteam. På kort tid har Healthy EATS AS gjort stor lykke med sine «food walls» – automater med sunne og næringsrike lunsjretter. Etter at den første lokasjonen ble åpnet i november i fjor har det kommet seks til. Alle plassert i Byergensområdet; på sykehus, utdanningsinstitusjoner, arbeidsplasser og kjøpesentre. 

Daglig leder i denne suksessrike gründerbedriften er 27-åringen Vilde Regine Tellnes. 

– Vær en problemløser. Start med å identifisere et problem og skap så et produkt som eliminerer problemet, råder hun andre gründerspirer der ute.  

– Det må ikke være så komplekst og vanskelig, fortsetter hun. 

– Du kan se til andre markeder som har noe som fungerer, plassere det i et nytt marked, forbedre det, og vipps så har du en business. Det trenger ikke være noe mer «rocket science» enn det. 

Det høres så enkelt ut. Og siden etableringen i januar 2020 har Healthy EATS virkelig utviklet seg med stormskritt. 

– Snart åpner vi vår første lokasjon i Oslo. På ett og et halvt år har vi bygget en merkevare fra bunnen og gått fra null til fire ansatte, meddeler en stolt firmaeier. 

IVRIGE: Daglig leder Vilde Regine Tellnes og markedssjef Anniken Veland Sætre trives med kontor på Startup Lab i Solheimsviken.

MED SEG på laget har Tellnes medgründeren Arve Førland Eide(24), samt forholdsvis nyansatte Anniken Veland Sætre(21). 

– Arve og jeg utfyller hverandre. Arve er den analytiske tallknuseren og jeg er visjonæren som ser de store linjene. Når jeg kommer med mine litt for høytflyvende forslag repliserer han gjerne med en realitetsorientering: «Det høres ut som en veldig god ide, men dette er det vi kan få til». 

Anniken Veland Sætre er siste tilskudd i firmaet.  

– Hun kommer direkte fra skolebenken, men hun fikk vist oss hva hun duger til da hun arbeidet deltid hos oss i en prosjektstilling som merkevareambassadør, roser Tellnes.  

– Etter et halvt år ansatte vi henne som markedssjef på heltid. Det er viktig for oss å gi unge en sjanse, og Anniken har for lengst vist seg å være tilliten verdig.  

MATVEGG: Healthy EATS sin første lokasjon ble plassert i Bergen Storsenter.

TELLNES har tro på at om de gir unge mennesker mulighet og ansvar vil de vokse i rollen de har fått, og også kjenne eierskap til firmaet.  

– Vi vil gi andre den muligheten vi selv ønsket at noen kunne ha gitt oss da vi var nyutdannet. Om en skal få erfaring må noen først gi en muligheten.  

Fjerdemann på laget holder til i Oslo. Karine Sandblåst (24) skal stå for all koordinasjon under oppbyggingen av Healthy EATS i hovedstaden.  

– Vi mener det blir viktig at vi har tilstedeværelse i de byene vi ekspanderer til, redegjør Tellnes. 

– I tillegg til oss fire har vi også engasjert en produksjonspartner som klargjør måltidene, og en distribusjonspartner som kjører dem rundt til lokasjonene og plasserer dem i hver sin luke i «matveggen», der de kan beskues og hentes ut av sultne mennesker på farten. 

CHICKEN BOWL: Det er bare å forsyne seg.

HUN HAR FOR lengst snakket seg varm i den kakigrønne hettegenseren med logoen til firmaet sitt på brystet. Engelske betegnelser dumper til stadighet inn i samtalen; «on bording», «brand ambassador», «city manager». Tellnes er utdannet samfunnsøkonom med master i økonomi, og det er tydelig at hun har hatt deler av studietiden sin i det store utland.  

– Etter endt utdannelse søkte jeg meg til Gründerskolen, en sommerskole som kombinerer teori og praksis i verdens beste innovasjonsmiljøer. Gjennom denne fikk jeg muligheten til å studere Entrepreneurship i Silicon Valley i USA i tre veldig lærerike måneder. 

Parallelt med dette programmet arbeidet hun, for å lære enda mer, gratis i en start-up midt i byens finansdistrikt.  

– Det inspirasjonsrike miljøet der var bare helt fabelaktig spennende. Denne businessboblen ville jeg absolutt fortsette å være i. 

ETABLERER: – Vi må gjøre det idiotsikkert å velge riktig matvei, sier Vilde Regine Tellnes, daglig leder i Healthy EATS AS.

FINANSDIREKTØREN i Healthy EATS, Arve Førland Eide, var elev ved samme gründerskole, men utplassert i Canada. Det var først da de kom tilbake til Bergen at veiene til de to som senere skulle bli driftere av Healthy EATS krysset hverandre. Begge gikk da videre til den åtteukers Start-up skolen Early Stage, der de havnet i samme gruppe. I forbindelse med en oppgave ble de sendt ut i Bergensgatene for å spørre tilfeldig forbipasserende om hva som frustrerte dem i hverdagen. Å analysere svarene de fikk inn ble særdeles interessant. 

– Uten å ha lagt føringer for det i spørsmålsrekken fant vi at et fellestrekk for de aller fleste av de spurte, fra pensjonister til småbarnsforeldre, fant det vanskelig å spise sunn, skikkelig og næringsrik mat, i en travel hverdag, formidler Tellnes. 

I ferske forskningsrapporter fra 2020 fant de samtidig at hele 70 prosent av dagens nordmenn er overvektige.  

– Staten bruker årlig 68 milliarder av skattepengene våre på behandle livsstilssykdommer, som for eksempel hjerte og karsykdommer og diabetes 2. Hva om disse pengene kunne ha vært brukt forebyggende i stedet? Forskningen påpekte jo også at problemet kunne ha vært vesentlig mindre med lettere tilgang på sunnere matalternativer. 

Tellnes bruker en avholdt og utskjelt restaurantkjede som eksempel: 

– McDonald’s har 36 tusen restauranter på verdensbasis. De serverer 69 millioner mennesker i verden, hver dag, og det er lett å forstå når de ligger lett tilgjengelig på annethvert gatehjørne. 

RETT VEI: Vilde Regine Tellnes er stolt av arbeidet firmaet hennes gjør for å kutte utslipp innen matbransjen og bedre folkehelsen i Norge.

DET VAR OMTRENT her spiren til Healthy EATS oppstod. 

– For hva om vi kunne skape en sunn og bærekraftig aktør som var like tilgjengelig som McDonald’s?  

De to visste at den største utgiften for norske gründere er personalkost og leiekost.  

– Vi tenkte; «Hva om vi snur dette på hodet – sentraliserer kjøkkenet i hver by og får maskiner til å stå for serveringen? Da kan vi gi folk et godt måltid til enhver tid og til en spiselig pris.» 

– Det er dette vi ønsker å få til, å skape lett tilgang til sunne, digge og bærekraftige måltider i en travel hverdag, og slik snu den negative trenden. I hvert fall gi forbrukerne et valg. Det har de ikke i dag. 


HEALTHY EATS AS sine overordnede mål er å bedre folkehelsen i Norge, kutte utslipp innen matindustrien, og bli den ledende aktøren i Europa innen sunn hurtigmat. I tillegg har gründerne gjort miljømessige grep, som å unngå alle former for rødt kjøtt i menyen. Tellnes tror at deres fokus på folkehelse og miljø har en stor andel av æren for at Healthy EATS eksisterer. 

– Budskapet vårt er lett å forstå og lett å stille seg bak. Det har gjort jobben vår med å innhente økonomiske midler fra investorer enklere, påpeker hun. 

– I dag står matsystemet for en tredjedel av verdens totale klimagassutslipp, og kjøttindustrien for 15 prosent alene. Til sammenligning står fly for to prosent av de globale klimautslippene. Vi kan alle bidra, som for eksempel ved å spise mindre rødt kjøtt. 

På Tellnes sin arbeidspult står en kasse med smaksprøver, parat for småsultne mager. Andre gründerkollegaer ved Solheimsvikens Startup-Lab stiller gjerne som forsøkskaniner 

– En av våre større bedriftskunder lurte på om vi leverte mindre mellommåltider. Det har vi hittil ikke hatt i sortimentet, men vi tente med en gang på ideen. Resultatet ble disse megasunne havregrynsgrøtene med blåbær og mango. Som et lite selskap er det enklere å agere på kunders ønsker enn hva det ville ha vært for et stort konsern. 

TEAMWORK: Vilde Regine Tellnes, kokken hos produksjonspartneren Søtt og salt, Johnny Birk Dugstad, og medgründer Arve Førland Eide. (Foto: Marius Helland Prestøy)

– HVA GÅR arbeidsdagen din ut på? 

– Det er det i grunn litt vanskelig å svare på, for som gründer bærer en veldig mange hatter. Samtidig med å være daglig leder fungerer jeg gjerne som regnskapsfører, kundeservice, og kommunikasjonsansvarlig.  

Arbeidsdagen hennes kan spenne fra investormøter, innhenting av kapital, strategibygging, produktutvikling, eller å haste rundt på de ulike lokasjonene for å rette opp teknisk svikt.  

– Det sies at 20 prosent av det vi gjør som gründere genererer 80 prosent av resultatene. For vår del gjelder dette produkt, merkevarebygging, og ekspansjon – Vi skal ha et godt utvalg av smakfulle og sunne retter, vi skal gjøre Healthy EATS kjent på markedet, og vi skal øke antall lokasjoner og slik gjøre det lettere for befolkningen å gjøre sunne matvalg i en travel hverdag. Det er derfor akkurat disse tre tingene jeg prøver å bruke det meste av arbeidstiden min på. 

Den daglige lederen sammenligner det starte eget selskap med en berg og dalbane.  

– Noen dager går alt på skinner, mens andre dager er proppfulle av utfordringer. Men, det er jo nettopp dette som gjør gründerreisen så lærerik.  

– Vi må ufarliggjøre prosessene vi står ovenfor som gründere. For hva er det verste som kan skje? Du vil uansett sitte igjen med en ufattelig lærerik erfaring og mange nye bekjentskaper. Innsikten du får kan vise seg å være en gave i form av økt humankapital. 

Iveren bobler. Tellnes har mye på hjertet. 

– Ja, det er høy risiko, og ja, statistikken er imot deg. Men det går i hvert fall ikke om du ikke prøver, utbasunerer hun med innstendighet i stemmen. 

– Vi trenger flere kvinner som gründere og i sentrale roller i næringslivet. Jeg håper jeg kan inspirere flere til å våge og gå den samme veien som meg.  

VEGAN POKE: Det er mye frukt og grønt i Healthy EATS sine retter.

ETABLEREREN arbeider for sin hjertesak. 

– Hele en fjerdedel av alle norske barn blir regnet som overvektige. Som barn var jeg en av dem. Jeg vet hvor stor påkjenningen er, og jeg ønsker ikke dette for andre barn. 

Hun ber journalisten se for seg seg selv som barn, på vei mot en fjelltopp, bærende på en kjempetung sekk.  

– Den sekken har du også med deg i barnebursdager, i sengen om kvelden, i badebassenget, og på skolen. Du kan aldri ta den av deg. Det er en stor påkjenning for et barn, både fysisk og psykisk. Barn skal ikke tenke på slike ting, de skal ha det gøy, sammen med venner. 

Tellnes redegjør for at den stillesittende livsstilen vi har i dag er med på å forverre situasjonen.  

– Om så kostholdet er dårlig i tillegg er en virkelig inne i en negativ spiral. Vi har en vei å gå, men om mitt firma kan gå et av stegene, og kanskje få andre aktører til å følge på, er alt arbeidet vel verdt det, avgjør lederen. 

– Om jeg kan si, når jeg en gang skal dø, at jeg i hvert fall klarte å bedre folkehelsen i Norge litegrann, har jeg hatt et bra liv. 

Hun får klump i halsen og må ta seg en pustepause fra ordflommen. Arbeidet med Healthy EATS er for henne så veldig mye mer enn «bare en jobb». 

– Dette er så viktig for meg. Det er bare det. 

– Jeg tror ikke en kan bli lykkelig om motivasjonen for å drive firma er å bli rik. Vi bruker en tredjedel av livet vårt på det vi kaller jobb. Da gjelder det å finne noe som kjennes meningsfylt. For meg er dét å få være med å gjøre noe for å bedre menneskers helse. Er ikke helsen god, blir alt annet sekundært. Det setter ting i perspektiv.  

LUNSJ: Uten en skikkelig matpause duger helter ikke. Vilde Regine Tellnes og Anniken Veland Sætre.

– ER KONSEPTET det samme nå som du tenkte det skulle være da dere startet? 

– Ikke helt. Jeg var ikke klar over at tilbudet vårt skulle bli så populært for bedrifter. Følgene av koronapandemien, som nedstenging av kantiner, førte til at dette markedet tok større plass hos oss enn først antatt. 

Healthy EATS ble etablert kun få måneder før koronapandemien kom settende. For akkurat dem tror Tellnes denne situasjonen var en fordel.  

– Winston Churchill sa; «Never waste a good crisis». Der det finnes problemer finnes det også muligheter. Det gjelder å finne ut hvordan en kan utnytte disse mulighetene på best mulig måte 

– Er det noe du nå i ettertid ser at dere skulle gjort annerledes i oppstartfasen? 

– Tja, vi kunne kanskje kjøpt tjenester hos oppstartselskaper i stedet for hos etablerte selskaper. Da kunne jeg samtidig ha løftet andre unge selskaper og gitt dem mer i deres portefølje. Men, som gründer gjør en alt for første gang og det er vanskelig å alltid tenke seg til hva som er det riktigste å gjøre.  

Det Tellnes gjerne skulle ha innprentet i seg selv før den hektiske startfasen, er at egenverdien din er like stor uansett hvordan det går med selskapet ditt. 

– Som gründer identifiserer en seg ofte for mye med selskapet sitt. Om noe går litt skeis har en lett for å tenke i negative baner om seg selv. Arbeidet blir altoppslukende, og en tar en dårlig dag på jobben altfor personlig. Nå har jeg blitt flinkere til å håndtere det, men jeg kan fortsatt bli bedre. 

 – HVORDAN LYDER tilbakemeldingene dere får? 

– Tenker du på generell basis? Eller på produktet, eller i form av budskapet? 

Denne damen får tydeligvis mange av dem. 

– Da vi hadde Pop-up på Torgalmenningen i sommer så vi at kundene kom tilbake neste dag. Når de da sier det er fordi maten vår smaker godt og at de sparer tid i hverdagen, vet vi at vi har vi truffet blink. 

I det siste har Tellnes og Eide begynt å få forespørsler fra personer som ønsker å jobbe for dem.  

– Det forteller meg at det vi gjør er bra. Jeg blir også kontaktet av andre oppstartgründere som spør om råd. Jeg prøver å hjelpe når jeg kan. Å inspirere andre gir meg giv, konstaterer Tellnes smilende. 

– Vi må styrke hverandre, og jeg tror oppriktig at vi kommer lenger ved å tenke slik. Det er smittsomt å behandle andre bra. 

Selv om Tellnes var utrygg som barn og godt opp i tenårene, vet hun at hun har stått i det og aldri gitt opp.  

– Jeg ønsker å vise at det kan andre også gjøre. Hver eneste uke gjør jeg noe som jeg gruer meg til på forhånd, men, utfordringer skaper mestring. 

I VEKST: – Om du skal bygge en eskalerbar forretningsmodell må kundens behov være i fokus, påpeker Vilde Regine Tellnes.

I VÅR SOLGTE gründerne bak Healthy EATS ut ti prosent av selskapet til investorer. 

– Vi sto foran et valg; Skal vi vokse organisk, eller skal vi hente inn noen eksterne investorer for å få ballen til å rulle fortere? Vi valgte å hente inn større og mer erfarne krefter for å hjelpe oss å nå målene våre. Det gir eierskap til flere, og vi kan høste goder fra investorenes lange erfaring. 

Hun mener at en som fersk gründer bør ha en ydmyk holdning til andres kunnskaper om faget. 

– Stopper en å lytte, stopper en å lære.  

De mange gode tilskuddsordningene for norske gründere senker risikoen om en starter eget firma, og Tellnes forteller at all støtten de har fått har vært en stor drahjelp for dem. Hos Etablerersenteret fikk hun for eksempel med seg et nyttig foredrag om hvordan en best mulig kan formidle budskapet sitt. 

– Som gründer er viktigheten av å kunne formidle stor. Du kan ha verdens beste produkt, men om du ikke evner å selge det videre kommer du ingen steds hen. Etablerersenteret er et veldig godt tilbud. Det gir kunnskapen en trenger for å starte egen bedrift og arrangerer også nyttige møtearenaer mellom likesinnede. 

 – HVA ER DET kjekkeste med å drive eget firma? 

– Friheten til å ta egne avgjørelser – Selv om en gjerne har dobbelt så mange arbeidstimer og tjener en slikk og ingenting i starten.  

– Kommer du på noen tabber som har oppstått underveis? 

– Jada, det er mange av dem, humrer Tellnes. 

– For eksempel var betalingsløsningen fra Nederland på avveie helt til rett før åpningen av vår første «food wall». Først en halv time etter lansering fikk jeg puttet SIM-kortet på plass der det skulle være. Dagen før, da jeg skulle demonstrere for hele Bergens pressekorps hvordan dette virket, tok jeg «en spansk en». Alt var i sin skjønneste orden påsto jeg.  

Under demonstrasjonen, mens fotografene knipset, bare simulerte Tellnes at betalingsløsningen fungerte.  

– Jeg kunne jo ikke stå der og innrømme for pressen, og dermed hele Bergens befolkning, at vi hadde tekniske problemer fra dag en. Det gjelder å ha is i magen, avgjør hun. 

Nå i ettertid ler Tellnes godt av hendelsen. 

– Men jeg må innrømme at jeg ikke sov noe særlig den siste natten før åpningen. 

– Hvor ser du Healthy EATS om fem år? 

– Da har vi fått godt fotfeste i Norge og har begynt å ekspandere ut over i Skandinavia. Senere skal vi ut i det store Europa. Jeg tror nemlig ikke at det bare er her i Norge vi sliter med folkehelsen. Men alt dette er det til syvende og sist ikke jeg som bestemmer. Det er kundene som avgjør. 
 

RÅDENE Tellnes sender med til andre ferske oppstartbedrifter er: 

1. Be om råd, så får du penger. Spør om penger, så får du råd. Vær ydmyk i møte med dem som har vært i gründerbransjen lenge. Da viser du at du er villig til å lytte og lære.  

2. Ikke ta avslag personlig. De er en del av hverdagen som gründer. 

3. Test produktet/tjenesten din ut tidlig, slik at du bygger noe som kunden faktisk ønsker seg og er villig til å betale for. 

Les mer om Healthy EATS AS på deres nettside: www.healthyeats.no

Forrige
Forrige

Teddyfar

Neste
Neste

Springbrett til språktrygghet