Etablererhjelpen finnes

– Hos oss er alle gründere velkommen, uansett bransje, inviterer seniorrådgiver ved Etablerersenteret, Sandra Haugland.

Seniorrådgiver: Sandra Haugland

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

 

I STEDET FOR å rive av seg håret i frustrasjon kan ferske etablerere i Bergen og omkringliggende kommuner finne redningen i det offentlige tjenestetilbudet sitt. I over 20 år har Etablerersenteret med øvet hånd sørvet utallige gründere gjennom deres oppstartsprosesser.

– På stammespråket kalles Etablerersenteret for en førstelinjetjeneste. Jeg pleier å forklare det med at vi fungerer som en fastlege for gründere, forteller Sandra Haugland, seniorrådgiver ved Etablerersenteret.

– En fastlege skal på generell basis hjelpe alle mulige mennesker. Om det i enkelte tilfeller er behov for eksperthjelp, henvises personen videre. Slik fungerer det også hos Etablerersenteret.

Rådgiverne her sitter på den brede, generelle kompetansen som alle nyetablerere trenger, og de bistår uavhengig av hvilken forretningside og bakgrunn gründerne har.

– Om gründeren skal etablere seg innen helt spesielle områder, eller har behov for mer spisset hjelp enn det Etablerersenteret kan gi, sluses han eller hun videre til rett instans. Det finnes et vidt spekter av hjelpere for dem som ønsker å starte eget firma, men det kan være vanskelig å manøvrere mellom, eller få oversikten over alle disse. Der kan vi hjelpe, lover Haugland.

 

DE ALLER FLESTE som tar kontakt blir værende hos Etablerersenteret. Hos dem kan både nyetablerte og mer erfarne gründere kurse seg innen markedsføring, økonomi og etablering. I tillegg til kurstilbudet tilbys individuelle veiledningstimer, samt gratis frokosttreff med ulike foredragsholdere. Alt avholdes på Vestlandshuset i Bergen sentrum.

– Gründere arbeider ofte alene. Ved å samles til fysiske kurs vil deltakerne kunne dra nytte av å være hverandres støttespillere underveis i etablererprosessen. Samtidig som de lærer av hverandre, utvider de sitt eget nettverk av personer som er i samme situasjon som dem selv.

Nettverksbygging er nyttig på mange måter. Ved å gjøre seg synlig i bransjen åpner en opp for muligheten til å møte støttespillere og potensielle kunder, leverandører og samarbeidspartnere. Andre kan komplimentere der en selv kommer til kort, og motsatt, og slik kan en bygge opp kompetanse sammen.

– Det er absolutt lettere å oppnå tillit når en møter en person ansikt til ansikt, enn om en bare kommuniserer via mail. En trenger derfor å synliggjøre seg selv. Om du bare sitter på et kontor vil det mest sannsynlig være muligheter som går deg forbi, kommenterer Haugland.

– Baksiden er at dette er tidskrevende, så det kan være lurt å tenke strategisk når du velger ut hvilke aktiviteter, arrangementer og bransjetreff du vil prioritere å delta på.

Rådgivere: Sandra Haugland og Thomas Digervold

 

DEN FØRSTE individuelle veiledningstimen fungerer både som rådgivningstime og som kartleggingstime. Her tas det opp spørsmål som: Hvor er gründeren i etablererprosessen? Hva har de behov for, og hvordan kan Etablerersenteret best hjelpe dem videre? I løpet av de tre siste årene er tallet holdte veiledningstimer tredoblet hos rådgivningssenteret.

– Nasjonalt ses en høy statistikk for at mange nyetablerte bedrifter er avsluttet innen fem år, faktisk så mange som nesten 75 prosent av dem. Det er to hovedgrunner til dette, presiserer rådgiveren:

– Mange gjør ikke gode nok undersøkelser i forkant av etableringen. Mangelfulle markedsundersøkelser og et snevrere kundegrunnlag enn forventet, fører ofte til dårlig firmaøkonomi.

Den andre grunnen hun nevner er at etablerere på forhånd ikke har innhentet nok kunnskap om hvordan en bedrift skal drives.

– Ved å sørge for nødvendig kunnskapsoverføring vil vi her ved Etablerersenteret skolere flest mulig etablerere, forberede dem, og gjøre dem bedre rustet til å føre bedriften sin inn i fremtiden.

 

ETABLERERSENTERET kurser bedriftsetablerere i et vidt aldersspekter, fra 18 til 70 år. Det siste året er det mange av dem som har funnet frem til det nyeste tilskuddet på kurslisten – et firetimers markedsføringskurs, inkludert en konsulenttime med personlig oppfølging av kursholder og en rådgiver fra Etablerersenteret.

– Den digitale verdenen endrer seg kontinuerlig, noe som fremprovoserer et stort behov for at gründere er oppdatert på, og har oversikt over, ulike sosiale plattformer. Hvilke av dem har de størst nytte av, hvilket budsjett skal de legge seg på, og hvilket innhold skal de publisere? På kurs hos oss får de svar, fastslår rådgiver Haugland.

Rådgivningssenteret finansieres halvveis av Vestland fylkeskommune, mens flere nærliggende kommuner i Bergens-regionen går sammen om finansieringen av de resterende 50 prosentene. I disse kommunene arrangerer Etablerersenteret det de kaller gründerdager.

– Norge trenger flere gründere, flere bedrifter og flere arbeidsplasser. Med arrangementer i distriktskommuner søker vi å inspirere og motivere potensielle gründere også i områdene utenfor sentrumskjernen, forteller Haugland.

– Vestland fylkeskommunes intensjon med driften av Etablerersenteret er å mobilisere til entreprenørskap. Vårt ønske er å løfte gründerne som kommer til oss over den nasjonale statistikken.

Rådgiver Thomas Digervold - Etablererkurs

 

RÅDGIVEREN forteller om en særs variert arbeidshverdag. Hun holder kurs, har veiledningstimer med gründere, arrangerer gründerdager ute i kommunene, holder nettverkssamlinger med driftere og samarbeidspartnere, og hun deltar i det administrative arbeidet i Etablerersenteret. I samarbeid med de andre instansene som tilbyr gründerhjelp, arbeider hun for å gjøre det enklere for gründere i hele Vestland å nå frem til riktig hjelp så fort som mulig.

– Hver eneste av mine arbeidsdager er særdeles meningsfull. Jeg brenner for å hjelpe dem som ønsker å starte sin egen bedrift.

Haugland mener at hun som rådgiver hos Etablerersenteret har verdens beste jobb.

– Det gir meg utrolig mye å se kursdeltakerne bli tryggere på seg selv og forretningsideen sin. På kort tid merkes det stor forskjell. De spisser ideen, planene blir tydeligere, og de får knagger å plassere begrepene på. Spørsmålstegnene forsvinner fra øynene deres, smiler rådgiveren.

Hun vokste opp med en far som drev eget firma, og allerede som 12-åring signerte hun sin første arbeidskontrakt i bedriften. Til stadighet får hun spørsmål om hun ikke selv skal gjøre gründer av seg, men det har trettitoåringen ingen intensjoner om.

– Jeg er der jeg skal være. Min sterkeste motivasjon kommer fra å hjelpe gründerne våre til å lykkes, og se at de etablerer sin egen arbeidsplass innen det de brenner for.

I tillegg til å dele av sin kompetanse, får hun være ferske gründere sin motiverende støttespiller gjennom ofte turbulente og krevende etableringsprosesser.

– Ofte har de hatt tankene om å starte for seg selv med seg i lang tid. Å ta det endelige steget krever mot, og det er ikke alle som får støtte i nære relasjoner. Jeg er ingen lettrørt person, men takknemligheten mange av gründerne uttrykker i ettertid går rett til hjertet mitt.

 

HAUGLAND overraskes stadig over de mange dyktige gründerne med sine geniale forretningsideer. Men dessverre er det ikke alle bedriftsideer som er liv laga, og hun møter også situasjoner der hun må påpeke store minussider ved gründerens forretningsplaner.

– I de tilfellene må jeg finne gode måter å stille de kritiske spørsmålene på; «Har du gjort en god nok sjekk i forkant? Har du de riktige personene med deg på laget?» Jo tidligere vi kommer inn i bildet, jo bedre er det, for de kritiske spørsmålene fører til at gründeren skaper en mer gjennomtenkt plan for bedriftsetableringen sin.

Det finnes ingen eksakt fasit for hvordan en kan bli en vellykket gründer. Hva skiller så gründerne som lykkes, fra dem som ikke gjør det?

– Det finnes mange gode studier innenfor entreprenørskap, men i bunn og grunn handler det om personligheten til gründeren, like mye som forretningsideen, påpeker Haugland.

Første bud er at etablereren har stå på-evne og gjennomføringskraft, både under oppturer og nedturer.

– De som klarer seg godt har også en gjennomtenkt plan og god struktur, og de våger å spørre om hjelp når det trengs. De er realister, men også optimistiske. Realisme, spesielt innenfor økonomi, er viktig, men en må også ha optimismen med. Uten den ville det ikke eksistert en eneste gründer, klarerer Haugland.

– En gründer skal i tillegg til å drive med faget sitt være regnskapsavdeling, markedsføringsavdeling, produksjons- og salgsansvarlig – de skal være alt. Det er helt essensielt at de klarer å knytte til seg kompetanse. Samtidig må de være ansiktet utad for bedriften sin, på en måte som bygger tillit hos kunder og samarbeidspartnere.

Haugland understreker at det «å bli rik» ikke bør være motivasjonen for å starte sin egen bedrift.

– Om du etablerer bedriften din innen noe du selv brenner for, noe som er meningsfullt for deg, har du en mye større mulighet for å kunne stå i arbeidet over tid, og for å gjøre det godt.

Økonomikurs hos Etablerersenteret

 

NÅR HUN oppsummerer er listen med gode gründertips fra rådgiver Haugland først og fremst disse:

– Benytt deg av tilbudene som finnes. I Norge er det vanvittig mye hjelp å finne for gründere, både fra det offentlige, og i privat sektor, begynner hun.

– Start med noe du selv brenner for. Å være gründer er ingen åtte til fire-jobb. Finn gode rutiner for de oppgavene der du trenger hjelp fra andre, og strukturer deg på en måte som gjør at du ikke går lei.

Å ikke slurve med den nødvendige planleggingen i forkant, er også et av hennes utvalgte råd.

– Ha kontroll på forretningsideen din, gjør undersøkelsene, snakk med, og få tilbakemeldinger fra potensielle kunder, og finn ut hva konkurrentene dine gjør. Lag forretningsplanen så detaljert som det er mulig å få til. Vær så forberedt som det er mulig å være, men husk at en aldri kan være 100 prosent klar for alt. På et eller annet tidspunkt må en bare hoppe i det.

– Og ikke minst: Bygg nettverk! Lær av andre!

Neste
Neste

Journalist - Månedens bedrift