Kinderegget

VELKOMMEN: Både forretninger og kunder blomstrer innenfor Stylingspots vinduer.

VELKOMMEN: Både forretninger og kunder blomstrer innenfor Stylingspots vinduer.

Hos Stylingspot kan du få full makeover i en og samme pakke.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

 

DET OSER av kreativitet, harmoni og ungt engasjement innenfor de store vinduene hos Nygårdsgatens nye velværetilskudd. Fra første oktober har et allerede velsmurt stylingteam her gjort sitt ytterste for takknemlige bergensere.

– Velkomsten har vært helt formidabel, smiler tjuefemårige Seline Bjørseth.

– Vi har allerede fått mange faste kunder og de strålende tilbakemeldingene viser at satsingen vår har vært helt rett.

 

 

DET ER Bjørseth som står som eier av virksomheten, og den velutdannede frisøren og makeupartisten har allerede vært å finne i de nyoppussede lokalene i et år. Hun trivdes godt i jobben, men det var først da hun bestemte seg for å dele lokalet med to andre ivrige nyetablerte at alt falt på plass.

– Miljøet på arbeidsplassen er superviktig, og vi har virkelig truffet kjemisk blink, forteller den unge gründeren.

Med seg på laget har hun nå nemlig frisør Lillian Kvale (26) og Arisa Janthasen (25) som er negledesigner. Etter hvert er det også tanken å innlemme en hudpleier i arbeidsfellesskapet. Og om de er så heldige å finne en som også har erfaring innen massasjefaget vil dét også være å finne i Stylingspots innholdsfortegnelse. Behandlingsrommet står allerede klart.

 

GRÜNDER: Seline Bjørseth er skaperen av Stylingspot.

 

– VI VIL TILBY en helhet av en behandlingspakke på et og samme sted. Slik kan vi gi kundene våre et kjærkomment avbrekk med styling fra topp til tå. For eksempel kan tiden det tar for hårfargen eller stripene til å virke fylles med en manikyr, redegjør firmaeieren.

De tre ivrige gründerne spesialiserer seg alle innen sine egne retninger.

– Vi utfyller hverandre kunnskapsmessig, forsikrer Janthasen.

– I stedet for å konkurrere om kundene fremmer vi hverandre. Vi er Stylingspot sammen, og kurser også hverandre slik at vi står enda bedre rustet til å yte den aller beste service vi kan gi kundene våre.

 

KREATIVITET: Arisa Janthasen er Stylingspots dedikerte neglekunstner.

 

DET SNERTNE firmanavnet var det aller første som kom på plass. Ved slutten av studietiden satt Bjørseth og lekte seg med ord da «Stylingspot» nærmest lyste mot henne fra arket.

– Jeg visste ikke da hva jeg i fremtiden skulle bruke det til men syns det klang så bra at jeg sjekket opp i om det var brukt som firmanavn av andre. Jeg kunne nesten ikke tro det da det viste seg at det faktisk var ledig på alle fronter.

Nå er ikke lenger Stylingspot bare en vag, fremtidig drøm, og de tre i beauty-teamet lever og ånder for yrkene sine.

– Jeg sitter ofte på bussen og morer meg med å analysere medpassasjerer sitt hår, røper Kvale og ler.

– Da klør det i fingrene av å prøve ut ulike teknikker og frisyrer, forteller hun.

 

TEAM: Arisa Janthasen, Seline Bjørseth og Lillian Kvale stortrives som samarbeidspartnere.

 

DA BJØRSETH var midt i frisørutdanningen dukket det opp en kjepp i hjulet, i form av noe så lite frisørvennlig som at hun reagerer på for mye kontakt med vann. Om hun utsetter huden på hendene for for mye fuktighet får hun eksem.

– Det lagde litt krøll en stund før jeg startet bedriften men nå når vi er tre er det ikke et lenger et problem å holde eksemen i sjakk. Lillian jobber jo 100 prosent som frisør, og jeg tilbyr også alt fra frisør og hårstyling, til makeup og vipper. Det er alltid nok å gjøre, fastslår hun.

Tre hoder tenker bedre enn ett, og her mangler det ikke på kreative ideer. Kampanjer og reklamestunt dukker opp til stadighet. Bjørseth har erfaring som underviser og foredragsholder innen hårstyling. At hun har havnet på rett faghylle viser pokalrekken fra ulike lokale mesterskaper.

– Jeg har lenge tilbudt brudepynting og/eller makeupkurs hjemme hos oppdragsgivere. Ofte som tema i utdrikningslag, noe som har vært et populært tilbud, forteller hun.

– Vi arrangerer også venninnekvelder her i salongen, supplerer Janthasen.

– Eller vorspiel med innbakt styling og sminking før byturer, julebord eller bedriftstreff. Da trekker vi lamellene for vinduene og gjør det ekstra koselig her inne.

Det er det ikke vanskelig å forestille seg, for de lekre og gjennomførte omgivelsene er mer enn innbydende også i dagslys.

 

TRIVSEL: Lillian Kvale elsker jobben sin, noe som også merkes av kundene.

 

KVALE BLE den utvalgte til å kurse seg hos Etablerersenteret og hun kom tilbake med mye nyttig informasjon. Regnskap og papirarbeid valgte de å leie hjelp til. Det er det kreative som står i høysetet hos den samkjørte trioen, og kundene strømmer til, i alle aldersgrupper.

– Men herrer er det ikke så mange av. Vi skulle gjerne hatt flere av dem. Lillian har videreutdanning innen teknisk herreklipp og Arisa er helt rå på herremanikyr, promoterer Bjørseth.

De er stolte av å ha nådd så langt som de har gjort på kort tid, og de er stolte av bedriften sin. De beste gründer-rådene fra trekløveret lyder slik:

– Ta etablererkurs, snakk med andre og få nyttige tips med deg videre i utviklingsfasen.

– Og vær hundre prosent sikker på at du virkelig liker det du går i gang med, for det å starte eget firma er veldig mye arbeid, avslutter Bjørseth.

 

DIADEM: Vakker hårpynt for fagre bergensbruder.

 

Gründerne bak:

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr