Lykkelig som liten

– Jeg ville være en del av noe, gjennom å skape noe selv, sier gründer Aina Elise Fagereng.

– MIN FORRETNINGSIDE er å hjelpe nyetablerte gründere, og små og mellomstore bedrifter med markedsplanlegging, merkevarebygging og strategisk arbeid innen kommunikasjon, både internt og eksternt, redegjør Aina Elise Fagereng.

Gründeren startet sommeren 2017 enkeltpersonforetaket Fagereng Consulting. Da var bachelor-oppgaven innen kreativ markedskommunikasjon levert, og Fagereng var mer enn klar for å fordype seg i etablering, Google og strategisk planlegging.

– Jeg bidrar blant annet i oppbygningen av forretningsplan og profil, slik at eier, og ansatte, vet hva som er nøkkelordene til bedriften sin, forklarer hun.

Når det gjelder den eksterne delen rundt bedriftene arbeider Fagereng med markedsaktivitet, i form av aktivitetsplanlegging, utvikling av tjenester, og profilering i ulike sosiale kanaler.

– Mange nyetablerte syns for eksempel det er krevende og komplisert å bygge et godt innhold på sosiale medier. Mitt arbeid har som mål å lære kundene om rutiner for markedsføring, slik at de på sikt kan få god orden som skaper vekst.

 

 

FAGERENG FORTELLER at bakgrunnen for å starte egen bedrift bunner i hennes forkjærlighet for kommunikasjon.

– Før studiene arbeidet jeg i fem år frilans som interiørkonsulent og lærte mye om kundebehandling, image og budsjettering. For meg ble dette starten på tanken om hvor viktig image og identitet er for en bedrift. I kommunikasjonsfaget har jeg fortsatt fokus på identitet, men nå gjennom merkevarebygging.

På markedet konkurrerer vesle Fagereng Consulting mot mange store aktører, men den ferske bedriftseieren mener at det er god bruk for henne også.

– Mange store, veletablerte byråer tilbyr gode pakker. Samtidig er det veldig få lokale konsulenter en kan leie inn, og for nyetablerte er det greit å ha en person å forholde seg til, som er fysisk tilgjengelig i en digital verden. Alt trenger ikke være så veldig komplisert - en markedsfører for å få inn kunder, men ikke så mange at man ikke klarer å håndtere dem, konkluderer hun.

 

 

KOMMUNIKASJONS-GRÜNDEREN legger ikke skjul på at det i oppstartfasen var både økonomiske og arbeidsmessige utfordringer. Ved siden av arbeidet med sitt eget firma hadde hun 70 prosent stilling som Post i Butikk-ansvarlig hos en matvarehandel.

– Læringskurven har vært travel og bratt, men gjennom egen bedrift og egne oppdrag lærer jeg stadig mer. Jeg bygger mitt eget nettverk av gode aktører, og får møte nyetablerte gründere i et av Bergens mest dynamiske miljøer, smiler den energiske damen.

– Jeg er stolt av å ha klart å opparbeide egen, fast inntekt på under et år, og aller stoltest er jeg av min samboer som støttet meg i å satse, selv om det skapte en midlertidig usikker økonomisk situasjon for oss begge.

Også Robert Fagereng, Aina Elises far, blir trukket frem som en uvurderlig støtte for konsulentfirmaet hennes.

– Min far er mentoren som alltid stiller seg tilgjengelig for de mange ulike spørsmålene jeg måtte ha om alt mulig, og han skaper struktur når den mangler hos meg selv.

 

HOS ETABLERERSENTERET har Fagereng anvendt seg av kurspakken A-B-C Etablering. Hun har også deltatt på flere av frokostmøtene(Treffpunkt og Link Up @ The Library) de arrangerer og anser disse som en flott mulighet for gründere og nyetablerte til å møtes, bli inspirert, bygge nettverk og lære noe nytt.

– Etablerersenteret har også satt meg i kontakt med Etablererfondet hvor jeg har fått økonomisk støtte. I tillegg hjalp kursene meg til å omskrive forretningsideen og tenke nytt, og lenger frem.

Hun roser de ansatte, tilbudene og den generelle informasjonen ved Etablerersenteret

– De ansatte jeg har møtt har vært åpne, imøtekommende og hyggelige - kunnskapsrike mennesker som ønsker å hjelpe, og som åpner for spørsmål en kan være redd virker «dumme». Jeg følte meg ivaretatt på en virkelig god måte.

 

FAGERENGS beste tips til andre nyetablerere:

1. Stå-på-vilje, tålmodighet og motivasjon er et must.

2. Husk å feire de små seierne – alt du gjør er et steg nærmere målet.

3. Tenk langsiktig. Sett et mål du kan jobbe deg sakte mot, og ha delmål og milepæler på veien.

 

 

Gründerne bak:

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr