Ørespisseren

LYTTELOS: Pianist Annabel Guaita ønsker å være en guide inn i musikkens landskap.

LYTTELOS: Pianist Annabel Guaita ønsker å være en guide inn i musikkens landskap.

– En kan bli bedre kjent med seg selv ved å lytte aktivt til musikk, hevder pianist og lyttelos Annabel Guaita.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

 

– Å VÆRE EN GOD lytter fordrer tilstedeværelse, undring og nysgjerrighet, enten det gjelder klassisk musikk, eller i dialog med andre mennesker.

For å demonstrere noe av hva hun mener setter Annabel Guaita seg ved klaveret og finner frem notene til en Beethoven-sonate. Heldigvis er bygårdsleiligheten av en viss størrelse, og heldigvis er hun en musiker som veldig gjerne bruker tid sammen med instrumentet sitt, for et flygel er ikke noe en kan pakke bort når det ikke er i bruk.

Så fyller klangfulle toner rommet, sammen med redegjørelser som inneholder ord og uttrykk som; «tomrom», «indre lytting», «å følge musikkens landskap» og «der melodien har lange hull».

– En god mellomstemme følger melodien opp til toppen, akkurat som en god samtalepartner, redegjør pianisten.

– Hvordan folk lytter interesserer meg grenseløst, klarerer hun og flytter hendene fra tangentene til fanget.

– Selv er jeg en elendig lytter. Der har jeg enda masse å lære. «You teach best what you want to learn» er et godt engelsk uttrykk som passer for min del.

Guaita vokste opp i en norsk/spansk familie. De oppholdt seg mye i Spania og hun husker at hun allerede som barn undret seg over måten den livlige storfamilien kommuniserte på.

– Jeg merket meg ofte samtalene som foregikk når alle var samlet rundt middagsbordet. Alle snakket i munnen på hverandre. Å avbryte andre, og også gjerne forandre tema midt i en uttalelse, var ikke uvanlig. Dette har nok påvirket meg til å bli ekstra nysgjerrig på hva som er ingrediensene i en god dialog.

 


 

ANNABEL GUAITA er klassisk utdannet pianist med kunstnerisk doktorgrad. Hun har bak seg tjue år med konsertvirksomhet i inn- og utland, og er hyppig brukt som foredragsholder, konsertintrodusør og samtaleleder for orkestre og festivaler. Enda lenger har hennes formidlingsevne kommet barn, ungdom og voksne til gode gjennom undervisning innen musikk, pianospill, og som instruktør i dansen argentinsk tango. September 2018 startet hun sitt nye tilskudd til eget arbeidsliv, «Lyttelos».

Lyttelos tilbyr inspirasjonsforedrag om klassisk musikk. Sittende ved klaveret inkluderer jeg publikum og loser dem gjennom klassiske musikkverk. Hva skjer for eksempel med oss når vi lytter? Og hvorfor kan musikk treffe oss midt i hjertet?

Målet hennes er at publikum etter denne lytteopplevelsen skal både føle og reflektere mer når de lytter til musikk.

– Tanken er at vi slik senker terskelen for klassisk musikk, og samtidig tilrettelegger for virkelig sterke møter med denne formen for musikkverk.

Kundene hennes er gjerne symfoniorkestre og arrangører av konsertserier og musikkfestivaler, som ønsker hjelp til publikumsbygging. I tillegg arrangerer Lyttelos egne lavterskelarrangement på Litteraturhuset i Bergen og på Bergen Offentlige Bibliotek. Guaita holder også lytteverksteder for barn, og inspirasjonsforedraget «Kunsten å lytte» er spisset mot til bedrifter, konferanser, teambuilding og eventer.

– Som konsert- eller festivalarrangør ønsker du gjerne å rekruttere nye lyttere, eller prøve ut nye måter å formidle klassisk musikk på. I meg får de en formidlingsekspert å sparre ideer med, som kan se flere muligheter for hva som kan gjøre at nettopp deres arrangement blir helt unikt.   

 


 

– HVA ER intensjonen med Lyttelos?

– Mitt ønske er at musikk skal få lov til å ta mer plass i vår travle tilværelse. Å gi seg hen til musikken fordrer et intenst nærvær, og det å virkelig lytte til musikk kan skape en sårt tiltrengt ro i mange menneskers liv. Men, som lyttelos lærer jeg ikke publikum noe nytt. Det jeg gjør er å gjøre dem oppmerksom på sitt eget potensiale og hjelper dem å utvikle lytteferdighetene sine.

På foredragene sine viser Guaita ulike måter å lytte til musikken på, heller enn å fokusere på musikkhistoriske forhold slik det gjerne gjøres på en tradisjonell konsertintroduksjon.

– Dette inspirerer publikum til å bli klar over sine egne lytteressurser og skaper grobunn for sterke og personlige musikkopplevelser.

Også Guaita selv har stort utbytte av samspillet med publikum.

– Under et foredrag spiller jeg gjennom et musikkstykke, stopper opp, reflekterer sammen med publikum, lytter igjen, og vandrer videre. På denne måten oppdager vi verket sammen, bit for bit. Vi reflekterer gjerne over universelle spørsmål, som hva som skaper spenning eller konflikt, og det å «komme hjem». Når jeg så avslutter med å spille samme stykke uten avbrytelser oppleves det sterke nærværet som oppstår i den aktivt lyttende menneskemengden som en varm og rik bølge som ruller mot meg.

Musikeren snur seg bort fra flygelet og lener seg fremover av bare iver.

– Publikum overrasker meg til stadighet. Ting som jeg tror er vanskelig å forstå kan det vise seg at de tar med letthet, og omvendt.
 


SOUNDS TASTY: Et av Annabel Guaitas siste konsepter handler om å forske på forholdet mellom musikk og smaksløker.

 

LYTTELOS-ETABLEREREN er strålende fornøyd med at konseptet har blitt tatt så godt imot både blant arrangører og publikum. Hun forteller at undersøkelser blant publikum, etter foredrag og påfølgende konserter med Bergen Filharmoniske Orkester, har vist at Lyttelos har bidratt til økt interesse for konsertene også blant unge, nye publikummere.

– Jeg er mektig stolt av at jeg har tilført noe helt nytt og unikt til markedet. Innholdsmessig er det ingen andre som tilbyr det samme som Lyttelos, verken nasjonalt eller internasjonalt. 

– Hva lytter du selv til, når du for eksempel skal slappe av?

– Da setter jeg gjerne på en jazz-låt, som Stan Getz, eller Melody Gardot. Noe som setter meg i en god stemning. Men, skal musikk alltid behage? spør musikeren.

– Noen musikkstykker krever aktiv lytteinnsats. Det er inne i en selv musikken oppstår.

Gjennom årenes løp har hun veiledet utallige pianoelever inn i musikken på samme måte som hun nå gjør gjennom lyttelos.

– Utøveren har slik lært å gi personlig liv til de tørre notene. Det er utrolig givende å være delaktig i at andre knekker kodene.
 


 

IGJEN FLYR ivrige musikerfingre over tangentene. Tonene som bølger gjennom luften får journalisten til å senke pennen og lene seg bak i stolen. Men damen bak instrumentet smiler litt mellomfornøyd av superlativene som spontant utbrytes da hun avslutter smakebiten.

– Jeg er ikke så glad i ordet «flink». Folk har det med å bli imponert når de hører en musikkutøver spille, men det skulle jo bare mangle, det er jo profesjonen min, påpeker hun.

– Jeg forsøker å få publikum til å rette fokus mot musikken selv, ikke om utøveren er flink eller ikke.

Den spilleglade pianist-gründeren har tidligere prøvd ut å være ansatt hos en arbeidsgiver. Det ga ikke mersmak.

– Publikumsantall og inntjening kom først, noe som ga lite rom for kunstneriske ambisjoner. Etterhvert følte jeg at jeg var i ferd med å miste min egen visjon om hvorfor jeg arbeidet med musikk.

Som selvstendig næringsdrivende er det derimot hun selv som bestemmer hva en arbeidsdag skal inneholde.

– Det gjelder å ikke miste verdiene sine. Nå styrer jeg i den retningen jeg selv synes er best. Jeg arbeider med det jeg mener er verdifullt, både for samfunnet og for meg selv personlig, og kalenderen blir faktisk bare fullere og fullere.

 

I DEN ENGASJERTE musikerens hode popper det stadig opp ideer om nye, spennende prosjekter.

– En god bedrift skal ha en solid grunnstamme, men den skal også kunne utvikle seg ut fra behov og engasjement. Sammen med sommelier og forsker Janice Wang har jeg utviklet et artig konsept som handler om hvordan lyd og musikk påvirker smaken av mat og drikke. Vi kaller det Sounds Tasty. Publikum nipper for eksempel til forskjellige typer øl eller eplesider, samtidig som jeg guider dem gjennom ulike musikkstykker. Det er kjempespennende, reklamerer den blide pianisten. 

Denne høsten prøver hun også ut sitt ferskeste konsept «Hjemme hos Lyttelos». Da inviterer hun ti personer hjem til seg for en eksklusiv musikkopplevelse, som også innbyr gjestene til å reflektere over hva som skal til for å skape en god samtale.

– Selvfølgelig med alle nødvendige smitteverntiltak med tanke på koronasituasjonen. Denne «ventetiden» før alt kommer i gang igjen for fullt, er ypperlig å bruke til å trene opp lytteferdighetene sine.
 


 

I JANUAR i år deltok Guaita på Etablerersenterets kurs 1-2-3 Etablering.

– Kurset var inspirerende og nyttig, og fikk meg til å tenke «ut av boksen». Mitt inntrykk er at Etablerersenteret er et solid foretak, men et så dyktig rådgivingssenter skulle ha vært bedre markedsført, påpeker hun.

Etter etablererkurset gjorde Guaita god nytte av tipset om å søke økonomisk støtte hos Vestland Fylkeskommunes Etablererfond.

– Av dem var jeg så heldig å bli tildelt 50 000 særs nyttige kroner. Stipendet brukte jeg til å få hjelp med å spisse budskapet mitt, lage strategiplan og utvikle merkevaren Lyttelos sammen med en dyktig kommunikasjonsrådgiver.

Gründeren mener at det i dag er viktig å gjøre bedriften og budskapet sitt så tydelig som mulig.

– Jeg satte virkelig pris på å få mulighet til å fråtse i kyndig kommunikasjonshjelp, og vil anbefale alle ferske bedriftseiere å ta seg råd til det samme.

Andre råd fra etablereren bak Lyttelos er:

– Gi deg selv minst tre år på å komme godt i gang med selskapet ditt. Stå på og hold trøkket oppe. Og tenk ut av boksen og lytt til andres innspill.

 

Lyttelos kan leses mer om på nettsiden:

www.lyttelos.no

https://lyttelos.no/kunsten-a-lytte/

Gründerne bak:

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr