Snadder for enhver smaksløk

Gründer: Barkad Ali

Barkad Ali sa opp sin fulle, faste butikkstilling for å bli sin egen daglige leder.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

 

BARKAD ALI hadde jobbet med mange ulike arbeidsoppgaver innen butikkbransjen da han 18. januar 2021 åpnet sin egen – Oransje Storbutikk AS. En moderne, eksotisk matvarebutikk med et nesten utallig utvalg.

– I løpet av årene som ansatt la jeg merke til at vi ikke alltid kunne skaffe det enkelte kunder etterspurte. Mange større institusjoner ønsket for eksempel gjerne å kjøpe tilpasset mat til sine brukere med innvandrerbakgrunn i tillegg til sine vanlige bestillinger. Dette behovet kunne vi sjelden innfri.

«Hvorfor ikke starte denne butikken selv?» var derfor tanken som lenge, veldig lenge, ble liggende å ulme i Barkads bakhode.

– Det var alltid noe som stod i veien. Da muligheten omsider bydde seg sa jeg opp 100 prosent fast stilling for å starte mitt eget firma, forteller Ali.

– Hva er den største forskjellen på å være ansatt og å være firmaeier?

– Det økte ansvaret, og det å gå fra et vanlig A4-arbeidsliv, med arbeidstid fra syv til tre, til arbeidsdager som som oftest gjerne blir 12 timer lange.

– Har du noen gang angret?

– Nei!

Svaret kommer kontant, og blir fulgt opp at et bredt smil.

– Jeg liker å kunne styre hverdagen min selv. Jeg har riktig nok økt ansvar og lengre arbeidstid, men jeg føler også at jeg har oppnådd å få en mye større frihet.
 

BUTIKKEIER: Barkad Ali er gründeren bak Oransje Storbutikk.

ETABLERERSENTERET besøker ham i butikklokalene hans i Fyllingsdalen – en stor, lys og luftig matvarebutikk med eget kjølerom for fisk- og kjøttvarer, og med et utvalg som burde kunne dekke behovene til kresne ganer hos nordboere i alle farger og utgaver.

– Vi har gått inn for å være leverandør av det aller meste innenfor mat, drikke og alt annet som trenges i den daglige driften, både for restaurant og storhusholdning, og for privatkunder, annonserer gründeren.

Den ferske butikkeieren har bygget opp et sortiment som skal gjøre det mulig for serveringssteder, hoteller, barnehager og skoler, og alle former for lag, foreninger og institusjoner, å få levert samtlige varer til den daglige drift fra én og samme leverandør. Dette gjelder også non-food produkter, som alle typer vaskemidler og hygieneprodukter.

– Vi har også et rikholdig utvalg av matvarer som er kjente for våre asiatiske, afrikanske og arabiske kunder, og vi har stort fokus på halal-mat, det vil si kjøttvarer av dyr som er slaktet på muslimsk vis.

Alt av ferskvarer ankommer butikken på faste dager, og Ali redegjør for at Orange Storbutikk kun forhandler med leverandører som når høyest standard på kjøtt og fisk.

– Alt er norskprodusert og av førsteklasses kvalitet, ferskt og mørt, og jeg er imponert over leverandørenes evne til å produsere halal-produkter. Det er flott og utrolig fascinerende at norske produsenter har klart å lage halal-mat, som pølser, skinker, og hamburgere, som smaker akkurat like godt som de ordinære norske utgavene.
 

EKSOTISK: Kaffe fra Midtøsten.

TRETTIÅTTEÅRIGE Barkad Ali er opprinnelig fra Somalia, der han har bakgrunn som gårdssønn og senere innen arbeid i butikkbransjen. Han kom til Norge i 2010, og det er bemerkelsesverdig hvor godt han har klart å sette seg inn i det norske språket i løpet av tiåret som har gått.

– Akkurat det får jeg høre til stadighet. Grunnen er nok at jeg hele denne tiden for det meste har arbeidet sammen med etniske nordmenn. Jeg har kontinuerlig blitt utsatt for norske dialekter, ord og uttrykk. Det ble naturlig og nødvendig at jeg lærte fort.

Lærevilligheten sin har han også hatt god bruk for etter at han ble sin egen sjef. Som øverste ansvarlig og daglig leder er det han som står for planlegging, innkjøp, fremdrift og kundeoppfølging.

– Det er mye å sette seg inn i når en starter eget firma. Etter et halvt år «kjører jeg fortsatt med L», innrømmer Ali humrende.

Hittil har han en ansatt, som også er aksjeeier, med seg i driften av Oransje Storbutikk.

– Det er jeg som står ved roret, har hatt ideen og stått for oppsettet, men det er veldig kjekt å ha andre med på å dra lasset. Det at vi er flere driftere som kan bidra med ulik erfaring er en stor styrke.

At hans kone er utdannet økonom påpeker han også som en stor hjelp.

– Jeg er stolt av hva vi har fått til, og det uten en eneste krone i støtte.

 HOVEDPLANEN var å fungere som grossist og levere til bedriftskunder, men det å starte ny butikk midt i en korona-pandemi gjorde sitt til at Ali utvidet tanken videre til også å omfatte privatkunder.

– Det tar tid å bli et kjent markedstilbud. Hittil har vi ikke fokusert så mye på reklame. Vi har nøyet oss med nettbasert markedsføringen i sosiale medier, så vi har litt å gå på. Jeg har stor tro på at det er marked for det totale utvalget vi har her i Oransje Storbutikk.

Tilbakemeldingene fra kundene som finner frem til dem er også udelt positive.

– Det er særlig etniske nordmenn som blir imponert. «Så fin butikk», «så bra utvalg», «så åpent, lyst og trivelig» er kommentarer som går igjen. Nå under korona-tiden er det spesielt bra med den romslige plassen rundt reoler og frysedisker.

– Er det noe du ville ha gjort annerledes under oppstarten om du skulle startet om igjen?

– Jeg skulle veldig gjerne ha vært koronapandemien foruten i oppstarten. Den andre smittebølgen skapte store utfordringer, i og med at antall bedriftskunder til å begynne med ikke ble som vi hadde forespeilet, siden så mye av samfunnet ble stengt ned. Men, jeg klarte ikke å vente. Det var det rette tidspunktet for meg så jeg trosset pandemien og gikk i gang likevel.

SNOP: «Koronavennlig» pakket marsipan med smak av pistasie – en søt smak fra Midtøsten.

– HVA ER drivkraften din?

– Jeg hadde så lenge hatt lyst til å bruke all min butikkerfaring til noe mer. Det å være selvstendig næringsdrivende gir meg mestring, fremgang og motivasjon. Utvikling i arbeidet er viktig for meg. Det blir fort for kjedelig ellers.

– Hva er du mest fornøyd med?

– At ideen jeg så lenge hadde i hodet har blitt virkelighet. Og den virker!

De tre beste rådene Barkad Ali vil gi andre kommende gründere er som følger:

– Start med noe du er god til, eller få med deg på laget noen andre som har lang erfaring innen emnet. Start markedsføring tidlig i prosessen, og ikke minst, ha tålmodighet.

En finner mer informasjon om Oransje Storbutikk på Facebook, og på nettsiden: orangestorbutikk.no

Forrige
Forrige

Springbrett til språktrygghet

Neste
Neste

Bølgjeleik i blått hav