Grønn fremtid

Gründere: Lelian Dam-Rimarachin og Erling Jensen.

Hos Green Dawn kan du skifte antrekk så ofte du vil uten at det koster hverken deg eller miljøet skjorta.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde


– DETTE ER FREMTIDEN, konstaterer Erling Jensen.

Sammen med Lelian Dam-Rimarachin og William Ingvaldsen har han åpnet en ny butikk med en konseptide han har urokkelig tro på.

– Green Dawn tilbyr abonnement på å bytte inn klær. Ved å tegne et abonnement hos oss kan du så ofte du vil bytte inn et plagg mot et annet her i butikken. Vi tilbyr litt ulike abonnementvarianter, og en kan faktisk kle seg jevnlig opp her hos oss for under tusenlappen i året.

Green Dawn-gjengen har utviklet en helt egen valuta. For hvert plagg som leveres inn får kunden Grønn karma-poeng tilbake. Denne kapitalen har en på «konto» hos dem, og kunden kan hente ut klær for oppnådd mengde Grønn karma når de måtte ønske.

 – Ett Grønn karma-poeng tilsvarer tre kroner. Kunder som ikke ønsker abonnement får lov til å kjøpe enkeltplagg, men det er abonnementene vi slår et ekstra slag for. Da oppnår også kunden rabatter.

– Samtidig skaper abonnementkonseptet større forutsigbarhet for driften, og det gagner jo også kunden at Green Dawn får stødigere fotfeste, kommenterer Dam-Rimarachin.

NY ENHET: Hos Green Dawn har de skapt sin egen valuta – Grønn Karma

ETABLERERSENTERET møter de to gründerne i butikklokalene deres i Bergen sentrum. Det legges vekt på at alle klærne som tilbys hos Green Dawn er rene, fine og hele, og det bærer den vesle, sjarmerende butikken preg av. I ryddige rekker henger et godt klesutvalg; stilige jakker, lekre sommerkjoler og varmende gensere, og i stedet for den litt tunge følelsen av loft og støv som en gjerne forbinder med bruktbutikker, er luften og lukten her inne frisk og velduftende.

Firmaet ble registrert i januar 2022, og den første butikken åpnet allerede i mars.

– Da klarte vi ikke å vente lenger, sier Dam-Rimarachin leende.

Latteren skyldes at hun nå, knappe fire måneder senere, har innsett at det den gangen var mye byråkrati som ikke var på plass. Norske lover og regler er langt ifra tilpasset deres brukthandelkonsept.

– Gründere som oss starter entusiastiske og blåøyde, men etter litt «research» dukket «Brukthandellova» opp.

– Loven har et godt formål, påpeker Jensen.

– Den skal bekjempe heleri og hvitvasking av penger, men det trengs en oppdatering for at den skal være hensiktsmessig i gjenbruksbransjen.

Han forteller om kronglete og avanserte MVA-regler, og organisatoriske problemer som oppstår når de må innføre tungvinte ordninger. Spontane ideer som pop-ups og salgsboder er utelukket, for da må de i tilfelle regne inn tidsbruk til søknadsbehandling hos politiet.

– Ifølge forskriften må hvert eneste plagg vi får inn registreres med målsatt størrelse, farge, form og vekt. Heldigvis har vi fått grønt lys for å ta bilde i stedet, men det er likevel veldig tidkrevende. I tillegg må alle plagg ligge lagret i minst 14 dager før vi har lov til å henge det frem i butikken, sukker Jensen.

Som bruktforhandler kan de søke om unntak fra disse reglene. Det har de gjort, og fått avslag.

– For vår del fungerer ikke «Brukthandellova» særlig hensiktsmessig. Det blir altfor firkantet, og reglene skaper en masse bokholderi for ingenting.

ORDEN: Rydding må til.

RESPONSEN de får når de forteller om konseptet sitt er udelt positiv.

– «Helt genialt!» er vel kommentaren som går mest igjen, røper Dam-Rimarachin.

– Miljøtanken står sterkt hos oss. Vi ønsker å fremme gjenbruk, og vi vil bidra til at klesbransjen får redusert litt av sin overproduksjon. Veien er lang, men alle monner drar. På denne måten kan vi motivere folk til å sirkulere klær som allerede finnes i skapene deres.

I tillegg til butikken i Bergen sentrum har de åpnet en Green Dawn i Fyllingsdalen som de har skreddersydd for barnefamilier. Der kan abonnementskundene blant annet hente ut ferdige pakker for barn i ulike aldre.

– Små barn vokser fort. Ofte er klærne like fine når de har vokst ut av dem. Da kan de komme til Green Dawn i Fyllingsdalen og bytte dem inn i en større størrelse. Slik sparer en penger og sår samtidig gode miljøtanker i hodene til barna sine. Det er jo ikke alle som har slekt og venner i nærheten som de kan overta barneklær fra.

– Vi trodde vi var først ute med tanken om å selge abonnementer på klær, men på landsbasis viser det seg at det finnes andre med lignende konsept, så vi skal ikke ta hele æren for nyvinningen, sier Jensen.

– Men ideen om, og innføringen av Grønn karma, er bare vår.

UTVALG: Barneavdelingen i Green Dawns butikk i Fyllingsdalen.

Privat bilde

IFØLGE kompanjongen hans er det han som er den analytiske, løsningsfinnende tredjedelen i gründerteamet bak konseptet Green Dawn. Spørsmålet om hva som er faget hans høster humring fra dem begge, og Jensen røper at han har hovedfag i astrofysikk og doktorgrad innen reservoargeofysikk. I tillegg innehar han en del informatikk-kunnskap.

– Uten Erling hadde ikke dette fungert, konstaterer Dam-Rimarachin.

Selv kaller Jensen seg selv seriegründer. Green Dawn er den femte gründerbedriften han tar del i.

– Jeg har lykkes litt, feilet litt, og lært veldig mye av det.

Lelian Dam-Rimarachin er født og oppvokst i Peru. Fra før har hun bedriften sin Alpaca World, etablert i 2019, som selger klær og sjal i alpakkaull, fremstilt med fokus på å minimere avfall og mikroplast.

– Klesmerket mitt heter Intipakucha. «Inti» betyr liv, beskyttelse, ly og sol. Pakucha er alpakkaen, med sin unike luksusull. Plaggene produseres av holdbare, naturlige fibre, og i tidløs design. Disse kan også kjøpes hos Green Dawn.

Også Jensen har eksemplarer fra sine andre gründerbedrifter hengende her for salg. For eksempel forhandler han, sammen med konen Francine, afrikansk billedkunst. I tillegg kan en kjøpe William Ingvaldsen, yngstemann i det miljøbevisste trekløveret, sine egendesignede og plastbesparende handlenett. 21-åringen er en kløpper på design og redesign, og det er også han som sitter med den største innsikten i hvilke plagg som vil slå an hos kundegruppen i studentalderen. Det er dem butikken i Bergen sentrum i hovedsak retter seg mot.

– Unge mennesker har våkne øyne for miljøet. Og de snakker sammen. Vi har allerede fått mange kunder som jevnlig kommer og bytter plagg, smiler Dam-Rimarachin.

Fremtidsmålet er å utvikle Green Dawn-prosjektet videre, ved å innlemme redesign og reparasjon av klær.

– Miljøtanken innbefatter at vi både tar vare på, og gir nytt liv til plaggene vi allerede har.

ETABLERER: William Ingvaldsen er tredjemann på gründerlaget bak Green Dawn.

Privat bilde

HVORDAN oppstod så ideen om Green Dawn?

Etter å ha tygget litt på svaret tar Dam-Rimarachin ordet igjen:

– Før jeg startet Alpaca World ante jeg ingenting om hvordan jeg skulle gå frem. Alt jeg visste var at jeg hadde lyst til å starte noe eget. Via kjente fikk jeg tilfeldigvis høre om Etablerersenteret. Jeg kurset meg hos dem og deltok også på treffpunktene de arrangerer. Det jeg da raskt innså var at for å lykkes som gründer er et godt nettverk avgjørende.

De siste årene har Dam-Rimarachin derfor troppet opp på diverse arrangementer der hun ser muligheter til å få slått av en prat med andre firmaetablerere. Det var ved et slikt tilfelle hun møtte William Ingvaldsen, som akkurat nå er på en velfortjent ferietur. De to fant fort ut at de delte den lidenskapelige omsorgstrangen for miljøet, og miljøbevisstheten tok dem videre inn i en diskusjon om hva de som enkeltpersoner kunne gjøre for å bidra til en mer bærekraftig klesbransje.

– Francine, konen til Erling, tok også del i den ivrige praten. Hun lanserte ideen vår for mannen sin, og vi ble fort et velsmurt team.

GJENBRUK: Gründerne bak Green Dawn tar opp kampen mot overproduksjon og bruk og kast-mentalitet.

MED GOD dugnadsånd og litt innskutt startkapital fra alle tre er de godt i gang. Men fortsatt har de bare så vidt fått satt firmafoten ned, og mengden abonnenter må opp for at Green Dawn skal slå skikkelig rot og blomstre.

– Min kjepphest er at dette skal bli en lønnsom business. Det må være forsvarlig økonomi i bedriften også for oss som driver den. Det grønne skiftet kan ikke bare være på frivillig basis, fastslår Jensen.

– Per i dag har vi ingen mulighet til å lønne medarbeidere, slik vi med tiden ønsker å gjøre, men flere har meldt seg som frivillige butikkhjelpere.

Åpningstidene er begrenset, men det håper de å kunne rette på.

– Tanken er at butikkene våre kan gi arbeidstrening til personer som for eksempel sliter med å skaffe seg arbeid på grunn av språkbarriere. Kanskje praksis her i butikken kan være flerkulturelle innbyggeres vei inn i arbeidslivet? Språk læres best ved å få praktisere, men da må en først få slippe til. Om noen som leser dette har lyst til å prøve seg som frivillig hos oss er det bare å si fra, inviterer de to gründerne.

INNDELT: Klærne hos Green Dawn blir kategorisert etter type plagg. Bukser, gensere og enkelte kjoler er en typisk C, som betyr at plagget kan byttes mot 50 Grønne Karma-poeng.

GREEN DAWN-BUTIKKEN er allerede et mylder at gode gründerideer samlet på et sted, og om de tre etablererne får ønsket sitt oppfylt vil enda flere småprodusenter kunne nyte godt av deres initiativ.

 – Disse butikklokalene i sentrum har vi bare nå i sommermånedene. Fra høsten av flytter vi inn i nye og større lokaler. Siden leieavtalen ikke er helt spikret enda kan vi ikke røpe hvor, men lokasjonen vil bli opplyst på hjemmesiden vår så snart kontrakten er skrevet.  

Green Dawn får god støtte fra den frivillige organisasjonen Unity Spark. Denne drives av Francine Jensen, som opprinnelig er fra Burundi, og har fokus på å hjelpe flerkulturelle byborgere på veien inn i gründerverdenen. Sammen med Unity Spark har de vært på leting etter et egnet lokale de kan drive sammen med andre gründere som trenger å leie seg litt plass i et salgslokale.

– Det er dyrt å leie butikklokaler, men om flere går sammen kan vi redusere den enkeltes leieutgifter, og også kunne serve hverandre i salgssituasjoner, ivrer Dam-Rimarachin.

Som mange andre ferske gründere er Green Dawn-teamet avhengige av å ha annet arbeid ved siden av gründerdriften.

– Det lar seg vanskelig gjøre å være to steder samtidig. Om flere småforhandlere samarbeider i ett og samme butikklokale, vil vi kunne utvide åpningstidene uten at det går ut over de andre jobbene våre.

NATURLIG: Hos Green Dawn kan en også få kjøpt tidløse, myke plagg i alpakkaull.

MÅLET er at fremtidens Green Dawn også skal fungere som en sosial arena for kunnskapsutveksling og ulike arrangementer.

– En slik «praksisplass» for gründerskap har jeg ikke sett noen andre som har, meddeler Jensen.

– Å være gründer er noe helt annet i praksis enn i teorien. Et øvingssted vil gi rom for å prøve ut salgsideene sine uten at det føles risikofylt og skremmende. Det gjelder å skape muligheter. Et slikt konsept trengs.

De er stolte av å være i ferd med å skape arbeidsmuligheter både for seg selv og andre, men å være nyetablerere er tidskrevende. Jensen og Dam-Rimarachin er begge tobarnsforeldre og understreker viktigheten av å ha og familiene sine med på laget.

– Barna våre er fra fem til fjorten år. Ved å få ta del i og overvære lærer de mye, og får også større aksept for at vi kan være litt opptatt i perioder.

VARP: Et romslig prøverom må til når en finner vintage godbiter.

DAM-RIMARACHIN har benyttet seg av ethvert kurstilbud Etablerersenteret har for flerkulturelle gründere. Hun er klar på at dette har gitt henne mye større innsikt i hva det innebærer å drive egen bedrift.

– Jeg har blant annet deltatt på 1-2-3 Startup og Business Factory. Å gå inn i rollen som gründer er en prosess som krever mot, kunnskap og bygging av nettverk. Mitt første steg var å bli kjent med Etablerersenteret. Det var de som åpnet gründerdøren for meg.

Dobbeltetablereren roser rådgiverne ved senteret.

– Som fersk gründer lurer en på så mye, men veilederne ved Etablerersenteret har svar på det aller meste, og er imøtekommende og lett å komme i dialog med.

Hennes utvalgte råd til andre som ønsker å starte egen bedrift er derfor disse:

– Ta kontakt med Etablerersenteret. Meld deg til deres ulike kurs og arrangementer. Start med nettverksbygging.

 

Mer om Green Dawn finnes på nettsiden https://www.greendawn.no

Forrige
Forrige

Sertifisert støttespelar

Neste
Neste

Fra tareskog til matbord