Seriøs såpesjarm

SÅPER: Eunice Hammond-Mørklid er gründeren bak House of Hammond-s

SÅPER: Eunice Hammond-Mørklid er gründeren bak House of Hammond-s

– Jeg er en kunstner som brenner for business, bærekraft og teknologi, ytrer Eunice Hammond-Mørklid, etablereren av House of Hammond-s.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

 

HJEMME HOS Eunice Hammond-Mørklid dufter det som i den reneste spaavdeling. Allerede når en passerer dørmatten fylles neseborene med godlukt. Selv er hun blitt immun.

– Jeg er blitt så vant til duftene at jeg ikke lenger legger merke til dem, sier Hammond-Mørklid leende og inviterer videre inn mot arnestedet.

I sitt eget kjøkken produserer nemlig gründeren såper av beste kvalitet, og under den ekstra arbeidsbenken er skuffene fylt til randen av lilla, olivengrønne, gyldengule, sorte og hvite såpestykker. Som utsøkte oster ligger de der og godgjør seg, til de er «modne», og kan få plass ved kunders vaskeservanter.

– Jeg bruker kun plantebaserte, etiske ingredienser, og fremstiller såpene gjennom tradisjonelle og bærekraftige prosesser uten varmebruk. Denne metoden genererer svært lite avfall og har ingen innvirkning på miljøet og planeten, redegjør Hammond-Mørklid.

 


GODGJØRING: House of Hammond-s sine såper ligger til herding i fire til seks uker før de distribueres.
 

GRÜNDERBEDRIFTEN hennes har fått navnet House of Hammond-s, og i desember 2020 ble nettbutikken lansert. Råvarene som trengs importerer såpeprodusenten selv, fra leverandører hun selv har funnet frem til, og som hun vet leverer rene kvalitetsvarer. Hun vil ikke ofre kvaliteten på produktene sine for fortjeneste, og har hatt stor nytte av tidligere arbeidserfaringer innen innkjøp og distribusjon for å holde utgiftene nede.

– Hovedingrediensene; olivenolje, sheasmør og kokosnøttolje, blandes sammen med ulike andre naturlige oljer, samt smør, og et forsåpningsmiddel. For å gi såpene sine herlige dufter og aromaterapiegenskaper brukes kun de fineste naturlige, essensielle oljene, forklarer Hammond-Mørklid.

Resultatet er håndlagde, naturlige og miljøvennlige såper, uten syntetiske tilsetningsstoffer, kunstige dufter, eller skadelige konserveringsmidler.

– Miljøet og kunden er kjernen i forretningsmodellen vår, som inkluderer produksjon, design, distribusjon og salg via vårt nettsted. House of Hammond-s skaper produkter for den moderne verden. Målet vårt er å bidra til en bærekraftig livsstil – oppmuntre hvert hjem til å bruke naturlig såpe hver dag.
 

VI MÅ TILBAKE til 2017 for å finne starten på det hele.

– I en verden som stadig blir mer forurenset av kjemikalier og plast har jeg et sterkt ønske om å være et positivt forbilde for datteren min. I min søken etter å redusere bruken av syntetiske og kjemiske stoffer begynte jeg derfor å lete etter et såpeprodukt som ville være bra både for oss og miljøet, og som samtidig fremhevet moderne nordisk livsstil og verdier, men jeg kunne ikke finne noe.

Ved siden av jobben sin i oljebransjen begynte Hammond-Mørklid så å eksperimentere med naturlige oljer for å lage ekte og hudvennlige såper. Hun kurset seg i såpefremstillingsverksteder, og begynte i det små med å produsere egne såper hjemme på kjøkkenet. Lageret vokste, og hun delte villig ut såpeprøver til venner og familie.

– Jeg merket fort at jeg stortrivdes med arbeidet, og tilbakemeldingene var også udelt positive. Jeg begynte å ta opp bestillinger, og etter hvert begynte jeg å øyne en mulighet for å produsere et etisk og norsk produkt som kunne selges i større skala.

 


HAMMOND-MØRKLIDS kreative forretningsevner og teft for kvalitet og design er tydelig i alle bedriftens ledd, fra innholdslisten for produktene til utforming av nettside og emballasje. Den tekniske entusiasten står selv for utarbeidelse, strategi og administrering.

– Det er vanskelig som liten produsent å komme inn på markedet, og hvordan du presenterer deg kan være avgjørende. Følelsen en nettside vekker hos betrakteren er viktig, og jeg har brukt mye tid på utseendet av denne. Det er jo den jeg skal vise til når jeg går på frierrunde blant mulige distributører.

Kundemassen inneholder flest privatkunder, men såpesettene har også blitt populære som bedriftsgaver.

– Jeg har fokusert på det norske markedet, men nylig dukket det opp en forespørsel fra en større internasjonal grossistnetthandel. De hadde sett nettsiden min og ville veldig gjerne starte et samarbeid for å få såpene mine med i sortimentet sitt.

Hammond-Mørklid er realistisk. Noe storskalaproduksjon såpeproduksjon blir ikke aktuelt på hjemmebasis, men planer om egnede lokaler, utstyr og ansettelser av medarbeidere ligger og ulmer i bakhodet.

– Innskrenkningene i oljebransjen, som kom som en følge av korona-epidemien, gjorde stillingen min overflødig, så nå søker jeg etter ny jobb, men mulighetene for å la sidejobben som såpeprodusent få hovedrollen er også tilstede. Jeg følger drømmen min, men jeg tar et steg, og en dag, om gangen, sier hun smilende.

 – «You can’t run faster than your feet can carry you!»



HJEMMEKONTOR: I disse hjemmeskole-dager deler Eunice Hammond-Mørklid ofte arbeidsbordet med sin datter Christina.


SELV OM hun snakker godt norsk triller engelske ord og uttrykk lettere fra tungen. Den positive damen påpeker at hun har med seg både den humørfylte innstillingen og den miljøbevisste tankegangen fra oppveksten sin i Ghana.

– I Ghana er det en grunnleggende kultur for å lage det meste av det en trenger selv. Det meste av råvarer til matlaging dyrker en selv, og om en har noe til overs selges det på markedet, eller det gis bort til naboer. Ingenting kastes, og om en kjøper noe skjer det aldri på slump.

Bærekraft og ivaretakelse blir slik en naturlig tanke.

– Samfunnsånd står også sterkt i familien min i Ghana, og min bestefar var en av dem som jobbet hardt for å forme landet til det det er i dag. Jeg ble vant til den uskrevne regelen som tilsa at en etter arbeidstid skal bidra med samfunnsnyttige oppgaver som gagner flere enn en selv.

Behovet for å være en nyttig brikke i samfunnet har derfor også fulgt Hammond-Mørklid videre i livet.

– En ting denne korona-tiden har lært oss er viktigheten av å stå sammen, at alle må bidra, særlig i en slik snuperiode som vi nå er inne i. Å være synlig i samfunnet er viktig for meg, og tanken: «Hva kan jeg gjøre for nærmiljøet?» har hjulpet meg mye etter at jeg flyttet til Norge. Behovet for å bygge relasjoner – å bli en del av noe større, er en av de sterkeste drivkreftene i meg.

Samarbeidsrelasjoner og dugnadsarbeid fører til nettverk, og personer i nettverk blir til venner.

– Storfamilien min er ikke her i Norge, men jeg føler meg aldri alene. Jeg får så mye støtte, og det å være sammen med positive mennesker gir meg så mye god energi og optimisme. Det er som en kjemisk reaksjon: «The more you give, the more you get!»
 


NATURLIG: – Når jeg skal smøre noe på huden min skal det være noe som jeg også ville ha kunnet putte i munnen, sier såpeprodusent Eunice Hammond-Mørklid.
 

DET VAR et mastergradsstipend som i 2002 brakte den kreative damen til Bergen, nærmere bestemt til Kunstakademiet. Men, de to planlagte årene hun skulle bo i regnbyen ble på ubestemt tid, ettersom hun giftet seg og etter hvert stiftet familie. Per i dag har hun ikke mindre enn tre ulike mastere bak seg. Og i tillegg til House of Hammond-s har hun også et annet gründer-foretak gående, et teknologi- og innovasjonskurs for ungdom.

– Jeg liker å lære. Livet handler faktisk om å lære. Det hjelper oss til å bli kjent med oss selv.

– Er det noe du nå i ettertid av planleggings- og oppstartfasen ser at du kunne gjort annerledes?

– Jeg syns jo at alt tok veldig lang tid. Jeg måtte finne ut av alt selv og det ble altfor mange stopp i prosessen. Men det var mye lærdom på veien så kanskje det var best slik?

Hammond-Mørklid påpeker at enkel og smidig tilgang til riktige systemer og strukturer i det norske systemet har vært til stor hjelp. Det samme var den økonomiske støtten hun fikk tildelt fra fylkeskommunens etablererfond.

– Jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å møte så mange fantastiske mennesker som har veiledet, gitt råd og støttet meg gjennom hele prosessen. Slik positiv støtte gjør hardt arbeid mye enklere å utføre.

 

ETABLERERSENTERETS kurs for engelsktalende gründere har vært gull verdt for den Ghana-fødte kunstneren.

– Etablerersenteret er stedet der en som gründer har muligheten til å motta gratis råd innen det meste som omhandler oppstart av eget firma. For ikke-etniske nordmenn er det et supert sted å starte for å lære det norske forretningssystemet å kjenne, reklamerer firmaeieren.

– Kursene er på engelsk og enkle å forstå, og kurslederne er lette å snakke med og alltid åpne for å diskutere ideene dine. Også etter kursene har en mulighet til å søke råd hos de kunnskapsrike forretningsutviklerne. Etablerersenteret skal ha mye av æren for at min gründerånd trives så godt i Bergen.

Hammond-Mørklids tre beste råd til andre som ønsker å starte egen bedrift er:

– Lytt til instinktet ditt og følg drømmen din.

– Begynn i det små og jobb smart.

– Bli med i en gründer-hub for å bygge nettverk og utvikle ditt produkt eller tjeneste.

 

House of Hammond-s har nettsideadresse: www.houseofhammond-s.com

 

Gründerne bak:

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr