Smakfullt, spirende håp

GRUNDER: Gina Paola Ulland.

– Livet består av minner som fortjener å blomstre videre, presiserer gründeren bak Sjokolade og blomar, Gina Paola Ulland.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

BERGENSBEDRIFTEN Sjokolade og blomar formidler et budskap. Åtte år etter at Gina Paola Ulland opplevde sin verste tid i livet, selger hun produkter som er ment til å gi andre et lite, spirende håp med på veien inn i fremtiden.

– Sorg er en del av livet, og vi må gjøre det mer menneskelig å sørge. Det å snakke om sorgen en opplever, særlig om det er med en annen person som også har kjent sorg på kroppen, kan føre til at du føler deg mindre ensom i det du gjennomgår, formidler Ulland.

SJOKOLADE OG BLOMAR sitt hovedprodukt er smakfulle 25 kvadratmillimeter, designet av Ulland selv og produsert i Eidfjord, hos Fjåk sjokoladefabrikk. Det mest særegne med denne godbiten er likevel papiret den er pakket inn i. Etter å ha gitt smakssansen en opptur, kan en nemlig glede seg til å plante papiret i fuktig vårjord, i påvente av en fryd for øyet, og gjerne hjertet også.

– Det plantbare emballasjepapiret er spekket med små frø som med litt kjærlig stell kan bli starten av en blomstereng, forklarer Ulland, som også har passet på å utnytte utsiden av det livgivende papiret.

Påtrykte små, enkle ord og uttrykk er ment å åpne opp for gode, lindrende samtaler, eller ledige og uformelle, alt etter hva som trengs.

– For et menneske i krise skal det lite til for å gjøre dagen litt bedre. Med små, men gjennomtenkte grep, og varme tanker fra en vennlig giver, skal firmaets produkter spre håp til dem som trenger det.

KONSENTRERT: Scrood Tofiq er en av de ivrige sjokoladepakkerne hos Midtun Vekst. Arbeidsveileder Birte Løvås sees i bakgrunnen.

PLANTBARE gavelapper, kort designet for å legge sjokoladen i sammen med et personlig budskap, samt linpotter til å plante frøene i, har hun også i bedriftens produktutvalg. Det plantbare papiret innfører hun fra Nederland.

– Det er særdeles strenge regler for hva som er lovlig å innføre av frø, og det var en lang prosess å finne frem til en godkjent leverandør av biologisk, oppløsbart frøpapir, forteller hun.

– Hvordan fikk du ideen om å pakke inn sjokolade i frøpapir?

– Den første gangen jeg ble introdusert for konseptet frøpapir var for lenge siden, på en reise til Sør-Afrika. Der besøkte jeg en venninne, og hennes venninne igjen sin far, som var fra Nederland, arbeidet med frøpapir, forklarer Ulland.

– Men ideen om å koble sammen sjokolade og frøpapir poppet bare inn en dag. Mange tror at jeg har grønne fingre, men det er langt fra tilfellet.

BAKTEPPET for bedriften hennes er egenerfaring. I 2017 mistet hun flere viktige personer i livet sitt. Blant annet døde begge foreldrene hennes av sykdom, med kort tids mellomrom. – Sorgen som rullet over meg med all sin tyngde var det ingen som kunne ha forberedt meg på, erkjenner hun.

– Jeg hadde vel tidligere en antakelse om hva sorg var, men hvor sterkt den kjennes på kroppen, både fysisk og psykisk, er ikke mulig å ane før en opplever det selv. Jeg, som var vant til å ha flere jobber og utallige baller i luften samtidig, hadde ikke annet valg enn å godta den indre bremsen som slo seg på.

At sorgen hadde innvirkning på kapasitet, hukommelse og energinivå, minnes hun som frustrerende. Den første tiden snakket hun lite med andre om det hun gikk gjennom. Hun var redd for å bli definert som «hun triste som sørger». I stedet søkte hun rundt etter kilder til kunnskap om emnet.

– Alt jeg fant om sorg i bøker var så «teknisk», det manglet den medmenneskelige biten. For meg har det å etablere Sjokolade og blomar handlet om å skape en plattform som gjør det lettere å snakke åpent om på sorg og hva dens ringvirkninger innebærer, påpeker hun ivrig.

– Mennesker takler sorg ulikt, og relasjonene i familie og nærmeste vennekrets kan forandre seg i sorgprosessen du går gjennom, reflekterer Ulland.

Produktene er derfor også ment å gi omverden en påminnelse om hennes levemotto: «Si det mens vi lever – hverdagen teller!»

– Gjennom Sjokolade og blomar vil jeg bidra til å gjøre samfunnet mindre ensomt, mer raust, og mer rustet for det eneste i livet vi er garantert, tap av nære relasjoner. Jeg ønsker å bidra til å gjøre den naturlige prosessen som sorg jo er, mer menneskelig, og å gjøre tilnærmingen mer naturlig slik at vi lettere kan finne de vanskelige ordene i møter med mennesker i sorg.

Jeg vil vise at det ikke alltid er de store tingene som skal til for å lyse opp hverdagen til noen som ikke har det så bra, eller eventuelt å bare gjøre en allerede fin dag, helt nydelig. Ta vare på hverandre og hverdagen – ta den aldri for gitt.

TRAVELT: Gina Paola Ulland står selv for pakking av ordre.

ALLEREDE i 2018 var Ulland i gang med et pilotprosjekt for sin fremtidige bedrift Sjokolade og blomar. Hun ville finne ut om produktene hennes slo an.

 – Det gjorde de så absolutt. Men så kom koronaen, verden hvilte, og først i mars 2023 var jeg på mitt første fabrikkbesøk, forteller hun.

– Er du mer tålmodig enn de fleste?

– Nei det tror jeg ikke, ler førtitreåringen.

– Men, jeg er sta. Og i tillegg var denne bedriftsideen ekstremt viktig for meg å få gjennomført. 

«Gründer av blod» kaller hun seg. 

– Jeg elsker å starte opp nye prosjekter, og jeg må innrømme at jeg syns alle mine ideer er helt strålende, helt til det motsatte er bevist. 

Håpsgründeren skratter.

– Jeg har startet flere bedrifter tidligere, men Sjokolade og blomar vil alltid være noe spesielt for meg. Denne bedriften ønsker jeg å holde i hånden til den blir noe stort, fordi jeg tror verden trenger den.

TRIVSEL: Jeg blir glad bare av å komme inn døren her hos Midtun Vekst, sier Gina Paola Ulland. Her sammen med Sara Gooderhavn og Scrood Tofiq.

BEDRIFTEN har kontor og showroom i Steinkjellergaten 9 i Bergen sentrum. Det er derifra Ulland administrerer alle logistikkbrikkene, men innimellom, etter behov, effektuerer Ulland ordre der pakkingen foregår, hos Midtun Vekst.

– Hvorfor valgte du en inkluderingsbedrift til å utføre emballeringsjobben?

– Det henger sammen med at jeg for min tidligere produktbedrift, Paola design, valgte å få varene produsert i Kina. Det var tungvint, og det ga meg en sterk bismak. Jeg har tro på at vi har store arbeidsressurser innad i landet vårt, som vi ikke bruker.

Hun har tidligere erfaring som arbeidsveileder i en inkluderingsbedrift, og valget av medarbeidere for pakking av Sjokolade og blomar sine produkter, kom helt naturlig for henne.

– Dette valget kan jeg stå inne for både i forhold til miljø, og i forhold til sosialt ansvar – et ansvar jeg for øvrig mener at alle bedrifter burde ta. Jeg syns også at vi i Norge burde klare å tilrettelegge bedre for bærekraftig drift. Det tar for eksempel lenger tid å gjøre «research» når en vil finne frem til bedrifter som praktiserer «Corporate Social Responsibility» (CSR), og det er logisk at det tar lenger tid å innarbeide et samarbeid, når det er mennesker som ikke er «maskiner» som skal utføre arbeidet. 

TIL TROSS FOR tidligere gründererfaring er det mulig å gjøre feil, og enkelte ting i oppstartfasen skulle hun gjerne ha kunnet gjøre om igjen.

– Det var en stor tabbe å etablere Sjokolade og blomar inn i samme AS som mitt tidligere gründerprosjekt, Paola design. Når jeg nå søker om oppstartmidler hos ulike stiftelser og støtteorganisasjoner, forholder de seg til oppstartsåret av mitt forrige firma, som var 2010. Jeg har lært, på den harde måten, at tidligere økonomiske bedriftsforhold følger deg videre, og at i tillegg til å være optimistisk som gründer, bør en også være realistisk.  

En gründerånd må, som andre, betale for maten på bordet, og å etablere nye bedrifter koster. 

– Det vanskelig å få tid til alt. Vekstfasen av bedriften krever for det meste fullt fokus, noe som gjør mulighetene små for å skaffe en sikker inntekt. Men når jeg i perioder finner smutthull til det, har jeg arbeidsdager både i SFO og som hotellresepsjonist.

SNAKKERARBEID: De spesialbygde sjokoladehyllene er håndlaget av Inge Fornes.

OPPDATERING og lærdom hos Etablerersenteret prioriterer Ulland likevel å få med seg. Hun har deltatt på kursene deres, hatt én til én veiledningstimer med en av deres rådgivere, og hun passer på å få med seg nyttige foredrag på de populære frokosttreffene.

– Arrangementene til Etablerersenteret er vel verdt å få med seg. Ikke minst på grunn av nyttige gründermøter. For eksempel kan jeg bli svært så frustrert når jeg arbeider med annonsering på sosiale medier, men hvem satte jeg meg tilfeldigvis ned ved siden av, da jeg deltok på etablererdagen på Askøy? En skikkelig Meta-guru! humrer Ulland.

– Dagen etter møttes vi over en kopp kaffe og «snakket Meta». Jeg skal også ha møte med noen av dem som holdt foredrag der, og innsikten de sitter med er gull.

HJEM: Gina Paola Ulland sammen med Midtun Vekst-arbeidere som er på vei til å gå for dagen; Adam Baha og mestersjokoladepakkeren Lombe Bangali.

PÅ SPØRSMÅL om hva som er det kjekkeste med å drive sitt eget firma, svarer Ulland, etter litt betenkningstid:

– Det er så lett å tenke at det beste med å være sin egen sjef, er at en kan styre sin egen arbeidshverdag. Etter min mening stemmer dette dårlig, for sannheten er at du blir styrt av det omfattende arbeidet. For min del er den største fordelen med å drive mitt eget firma at jeg kan ha uendelig stor innflytelse når det gjelder hva jeg signaliserer ut til verden. 

Det mangler ikke på tilbakemeldinger fra takknemlige gavemottakere, kjøpere og lesere. I en av dem står det: «Denne profilen, med de spennende sjokoladene og blomstene, har vært så fin og nyttig i sorgen da jeg mistet pappaen min. Det har vært oppløftende og har hjulpet meg å forstå hvorfor jeg taklet det så vanvittig dårlig.» Og i en annen: «Det er så utrolig viktig at det finnes mennesker som deg, som klarer å sette ord på det som vi andre kanskje ikke helt får til – for oss som fortsatt lærer å puste gjennom savnet.»

– Å lese de mange, fine tilbakemeldingene gjør meg veldig glad og rørt. Når jeg sitter og taster på mobilen og legger ut på SoMe, er det vanskelig å si om ordene mine treffer noen. Så når noen tar seg tid til å fortelle at de faktisk har gjort en forskjell, så gir det meg energi til å fortsette.

– HVA ER du mest stolt av når det gjelder Sjokolade og blomar?

– At jeg fikk firmaet i gang til tross for mye venting på en verden som skulle åpne opp igjen etter koronapandemien, og til tross for at det var noe veldig vondt som skulle gjøres om til mening. 

– Kan det komme noe bra ut av en sorgprosess?

– Ja, det tror jeg, men det fordrer at du tillater deg å bli kjent med den versjonen av deg selv som oppstår i etterkant. Alle dager er ikke mørke, selv om en må gjennomleve en sorg. Sorgen i seg selv kan på ingen måte romantiseres, men den kan føre til at du står stødigere når du kommer ut på den andre siden. Men det vil ta tid, og tiden leger ikke alle sår – den jobben må du gjøre selv. Så finn frem til det som gir mening for deg, oppi alt.

Gina Paola Ulland valgte å skrive bedriften sitt navn, Sjokolade og blomar, på nynorsk. 

– Slik har jeg en liten del av «mamsen» min med meg i firmanavnet. Hun var fra Sogn.

GRUNDER: Gina Paola Ulland.

I FREMTIDEN ønsker Ulland blant annet å holde foredrag for bedrifter, om temaet sorg. 

– Jeg har produktene – nå vil jeg utvikle konsepter for «rommene», der en kan snakke åpent om utfordringene rundt sorg, både i arbeidssammenheng og i livet ellers.

– Hvilke tre råd ønsker du å sende med til andre som ønsker å starte egen bedrift?

– Å stoppe opp å tenke er ikke det samme som å gi seg, starter Ulland.

– Det går saktere enn du ønsker å få ballen til å rulle, men bruk den tiden til å legge gode rammer for når den begynner å rulle raskere. Og, ikke minst, ha kontroll på økonomien helt fra start. Uansett om du er har en liten bedrift, eller en milliardbedrift – bruker du mer enn du har over en lengre periode, blir fortsatt 3 - 4 = minus.

Produktutvalget til Sjokolade og blomar fås kjøp i ulike butikker, samt i nettbutikken:

https://sjokoladeogblomar.no





Neste
Neste

Strekmakarane