Vekstnavigatørene
GRÜNDERE: Benedicte Wilson & Aleksander Elvik
Bedriftsstrategien til etablererne av Surfs AS er ambisiøs og klinkende klar: De skal bygge Norges sterkeste fagmiljø for B2B-salg, -markedsføring og -merkevare.
Tekst og foto: Irene R. Mjelde
– SURFS kombinerer strategi, salg, markedsføring og merkevarebygging for å forløse vekst i bedrifters kommersielle økosystem. Vi vet at vekst er ikke magi, men et håndverk, formidler Benedicte Wilson, med stillingstittel Head of Growth.
Makkeren hennes, daglig leder Aleksander Elvik, supplerer:
– Både Benedicte og jeg har oppriktig lyst til å se Vestlandet lykkes. Landsdelen vår har ekstremt mange flinke folk, og her er mange gode bedrifter med kul teknologi, som skal kunne ta mye større plass ute i verden. Drømmen vår er å bygge et fagmiljø som kan bane vei for disse selskapene, som vi vet kan ta de riktige stegene, men som i dag mangler verktøyene for å gjøre det.
De to bedriftsetablererne er klare over at det krever pondus å sette seg i denne posisjonen, men de syns likevel det er på tide å rope sin visjon ut.
– Hvis Surfs i fremtiden kan få spille denne viktige rollen, vil jeg bli en veldig, veldig lykkelig mann, avgjør Elvik.
FØRSTE januar i år spurtet to ambisiøse Bergens-gründere ut av startgropen med bedriften sin Surfs AS. Åtte måneder senere er de seks ansatte på laget, og enda tre nye kollegaer er på veg inn.
– Før vi startet Surfs gjorde vi grundige markedsanalyser. Vi oppdaget at det var ingen som klarte å levere et godt tilbud til målgruppen vi hadde satt oss ut, som er B2B – bedrifter som leverer varer eller tjenester til bedriftsmarkedet, forteller Elvik.
Han mener at de fleste B2B-selskaper jobber for tilfeldig; med markedsføring som ikke virker, salg som ikke skalerer, og strategier som er løse ideer i stedet for målbare systemer.
– B2B-selskaper henter ofte bare inn hjelp på enkeltområder – enten med reklame, salg eller markedsføring. Vi startet Surfs for å endre dette, og har bygget et miljø som kan ta ansvar for bedrifters totale vekstreise, på tvers av fag og funksjoner. Surfs hjelper med å skape den strukturen, metodikken og innsikten som bedrifter trenger for å vokse – på en systematisk, målbar og lønnsom måte.
GRÜNDER: Benedicte Wilson, head of growth hos Surfs AS.
TILBUDET til Surfs inneholder alt fra vekststrategier og merkevareutvikling, til salgscoaching, kampanjer og digital markedsføring. Mange kunder bruker dem som sin eksterne markedsavdeling, andre som en strategisk sparringspartner eller vekstpartner.
– Vi merket raskt at det vi tilbyr treffer en nerve hos kundene, og at modellen og metodikken vår resonnerer svært godt i en målgruppe som altfor lenge har blitt ignorert i bransjen, redegjør Wilson.
At modellen deres virker, er deres egen bedrifts vekst et klart bevis på. Ved å være synlige og tydelige fra første dag har de klart å skape en etterspørsel, og kundene strømmer til.
– I tillegg til motivasjonen det gir oss å skape vekst i andre bedrifter, drives vi av en personlig motivasjon: å skape en god arbeidsplass og et fagmiljø vi selv brenner for, der vi kan bruke kunnskapen og kompetansen vår på en ny og mer helhetlig måte.
DE TO bedriftseierne har vært kollegaer flere ganger tidligere, ved to ulike suksessbedrifter. De samarbeidet godt, og mens tanken om en fremtidig firmaetablering ulmet i bakhodene deres, bygget de videre på egen kompetanse i enda noen år som ansatte.
– Vi har jobbet tett på startup-miljøet både i Bergen og Oslo, noe som ga oss troen på oss selv, og hva vi kunne utrette. Samtidig fikk vi et solid innblikk i hva som kreves for å lykkes, forteller Wilson.
– Jeg blir faktisk sentimental når jeg nå reflekterer over det, at vi valgte å satse på vårt eget. Jeg er utrolig glad for det, meddeler Elvik.
– Helt enig, samtykker medgründeren hans.
De reflekterer litt over viktigheten av å være bevisst på hvorfor en starter sin egen bedrift.
– Vi utfyller hverandre. Jeg er spontan, og Aleksander bremser oss og sikrer at vi tar de rette valgene, roser Wilson.
– Risikoappetitten vi har hatt fra dag én har tatt oss dit vi er i dag. Etter min mening fortjener vi begge en stjerne i vår egen bok, påpeker kollegaen.
GRÜNDER: Aleksander Elvik, daglig leder av Surfs AS.
– HVORFOR navnet Surfs?
– Navnet Surfs dukket opp i en av våre særs kreative seanser. Med bedriften vår vil vi skape noe som skiller seg ut, som tar plass, noe som er enkelt å differensiere fra andre, lignende tilbud på markedet. Vår grunnkompetanse ligger i å være merkevarebyggere, og navnet vårt skulle kunne fylles med innhold. Det er noe sprekt og dynamisk over firmanavnet vårt, samtidig som at tungen slår litt krøll på seg når det uttales.
Elvik forteller at det å putte s-en bak ordet «surf» var et strategisk grep. Ved å gjøre dét, ble ordet til noe som ikke kunne assosier med noe som helst.
– I dette havet av støy vi lever i, handler det i merkevarebyggingen og markedsføringens verden om å få forbrukeren til å stoppe opp og tenke. Det syns jeg vi har klart med valget vårt av firmanavn.
– FORKLAR begrepet merkevarebygging!
– Kort forklart handler det å bygge merkevare om å identifisere hva bedriften ér, og for hvem. Merkevare handler om hva en bedrift ønsker å oppnå, hva de tror på, hvordan de ønsker å påvirke verden, hvordan bedrifters ansatte møter kunder og samfunnet ellers på, redegjør den daglige lederen.
Wilson fortsetter:
– Det er oppfattelsen av alt dette som driver kunder til å kjøpe varer og tjenester. Det er mange som leverer nesten det samme, og det er vanskelig å differensiere leverandørene fra hverandre. Derfor bygger vi en helhetlig merkevare for bedriftene som engasjerer oss. Bedrifter som virkelig tar eierskap til dette, som forstår driverne og barrierene som finnes i markedet, og som klarer å tilpasse merkevaren sin til dem, har en stor konkurransefordel, avgjør hun.
– Ferske bedriftseiere bør ta merkevarebygging seriøst helt fra start, i stedet for å vente til bedriften begynner å vokse, råder vekstlederen.
– Ikke se til bransjelederen for å bli en dårlig kopi. Skap din egen merkevare!
– «Guh for noen giiker vi er på dette», smetter Elvik humrende inn.
– Ja! Vi er to merkevarenerder som har designet en lekegrind for oss selv, istemmer Wilson leende.
– Vi hjelper kundene våre med det vi syns er aller gøyest å jobbe med, og samtidig får vi bevise det vi anbefaler dem, gjennom å utføre det samme med vår egen merkevare.
– Det eneste minuset er at vi ikke får jobbet med dette fullt så my som vi skulle ha ønsket, sukker Elvik.
Utfordringene til drifterne bak Surfs er nemlig akkurat de samme som for de fleste andre forholdsvis ferske bedriftsetablerere.
– Vi befinner vi oss i den klassiske gründerskvisen – å skulle balansere alt som skal gjøres når du bygger ditt eget selskap, med kundeprosjekter og salgsarbeide, og alt til den ambisiøse standarden vi setter for oss selv. Vi skulle veldig gjerne hatt flere timer i døgnet.
TRIVSEL: – Som gründer møter en mye motstand, og motivasjon er et flyktig konsept. Derfor er det essensielt at en liker det en driver med, konstaterer Aleksander Elvik og Benedicte Wilson.
– HVORDAN ser arbeidsdagene deres ut for tiden?
– Akkurat nå er det fullt kaos, vi løper høyt og lavt, innrømmer Elvik.
– Alle vi ansatte i bedriften er så mye som mulig ute i salgsmøter hos kunder, samtidig som vi prøver å samles på kontoret innimellom. Vi trenger virkelig de tre nye kollegaene vi nå skal ansette.
De satser på fysiske møter, fremfor digital kommunikasjon, i kundemøtene sine.
– Vi jobber integrert med, og tett på kundene våre. Vår erfaring er at det settes stor pris at vi møtes ansikt til ansikt, enten i møterommene våre eller hos dem. Dette tilfører kvalitet og stor verdi til vårt kundetilbud.
Helt fra start har de vært bevisste på å ta riktige valg.
– Vi skal ha lokaler i sentrum, være lett tilgjengelige, og vi skal være synlige i bybildet. Vi er vårt eget utstillingsvindu, og vi bruker alle elementene vi har for å bygge vår egen merkevare, legger Wilson til.
– Surfs skal bli et kraftsenter i Bergen og spre sine tentakler ut over hele Norge. Vi begynner med et distriktskontor i Stavanger, forhåpentligvis allerede neste år. Det blir en kjempeviktig milepæl for oss, sier Elvik, før Wilson overtar igjen:
– Hvis det i fremtiden eksisterer et langt høyere antall sexy merkevarer her til lands, håper vi at vi har hatt en finger med i spillet.
– HVA ER det kjekkeste med å drive deres egen bedrift?
– Hmm! … Det aller, aller kjekkeste er at jeg kan sette ideene mine ut i livet. Og se at metodikken vår skaper vekst hos kundene, reflekterer Elvik.
Wilson avslutter:
– Det er kort vei fra tanke til handling når en driver sitt eget. Det å ha full myndighet, uten å måtte gå gjennom en intern prosess, føles som en enorm frihet. Som eiere av Surfs er det kun vår egen kreativitet og innsats som legger føringer for oss.
Radarparets tre beste råd til andre som ønsker å starte egen bedrift, er disse:
1. Bygg merkevare fra start – vær modig og tråkk utenfor kategori, for å skape synlighet og effekt kjapt.
2. Våg å ta sjansen – ta ombord ressurser før du har råd til det, om du kan. Kompetanse og kapasitet er avgjørende for å kunne skalere.
3. Få på plass en solid go-to-market-strategi. Uten en effektiv vekstmotor vil du alltid jobbe i oppoverbakke.
Sjekk ut hjemmesiden her: